Data Českého statistického úřadu (ČSÚ) ukazují, že tržby za prodej potravin se meziročně propadly o víc než 10 %. Jedná se o nejvýraznější pokles od roku 2001, odkdy se tento ukazatel sleduje. Lidé totiž po víc než roce zdražování začínají měnit své nákupní chování. Šetření u potravin dokládají poslední čísla maloobchodních tržeb, které jsou zatím k dispozici za loňský prosinec.
Podle hlavního ekonoma skupiny Comfort Finance Group Vladimíra Pikory jsou prosincové výsledky důkazem, že lidé nemají peníze a šetří. „Pokles reálných tržeb především ukazuje přechod od dražších potravin k potravinám levnějším, případně přechod od kvalitnějších produktů k jejich náhražkám. Za alarmující považuji fakt, že pokles tržeb za potraviny je největší od začátku zjišťování statistiky. Nemůžeme se proto divit, že v ekonomice přibývá nespokojených lidí,“ uvedl Pikora pro CNN Prima News.
Rovněž obchodní řetězce připouštějí změnu v nákupním chování českých zákazníků, vybírají více položky, které nabízejí pod vlastními značkami za nižší ceny. „Sílí rovněž poptávka po zlevněném zboží. Největší zájem je o akční zboží v podobě základních potravin, jako jsou vejce, máslo nebo mléko. Vzhledem k rostoucím cenám v restauracích evidujeme také zvýšený zájem o hotová jídla,“ řekl pro CNN Prima News tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Podobně si odlišností všímají i v Kauflandu. I tam lidé využívají slev a mírně se utlumila poptávka po prémiových a luxusních potravinách. „U těchto případů dochází k náhradám produktů jiné značky. Přesto však existují skupiny zákazníků, kteří prémiové produkty vyhledávají,“ sdělila mluvčí firmy Renata Maierl.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab