Český letecký průmysl má vzestupné tempo. Aero dosáhlo rekordních výsledků

05.06.2025 10:10 | Monitoring

Českému leteckému průmyslu se daří – a důkazem jsou i loňské hospodářské výsledky jedné z jeho klíčových firem. Společnost Aero Vodochody Aerospace, největší výrobce letadel v České republice, oznámila za rok 2024 nejlepší čísla své moderní historie.

Český letecký průmysl má vzestupné tempo. Aero dosáhlo rekordních výsledků
Foto: Archiv Aero Vodochody
Popisek: Předseda představenstva a CEO Viktor Sotona Aero Vodochody

Tržby přesáhly 6 miliard korun, zisk atakoval hranici 100 milionů a upravený provozní zisk EBITDA se vyšplhal na 821 milionů, což znamená meziroční nárůst o více než jednu miliardu korun. Aero tím potvrzuje, že se znovu stává pilířem české technologické a exportní výroby.

Anketa

Otakar Foltýn stále tvrdí, že použitím slova „svině“ nepochybil. Měl by se za to nakonec omluvit?

94%
2%
hlasovalo: 9924 lidí
 Hlavní zásluhu na tom má taktično-cvičný proudový letoun L-39 Skyfox, který Aero vyvinulo jako nástupce slavného Albatrosu. Skyfox v roce 2024 tvořil více než 60 procent obratu společnosti a stal se jejím klíčovým exportním produktem. Aero dodalo 12 strojů do Vietnamu, zahájilo výcvikový program pro české piloty F-35 prostřednictvím státního podniku LOM Praha a letos v květnu předalo první tři letouny maďarským vzdušným silám. Firma zároveň uzavřela nové kontrakty se dvěma dalšími zahraničními zákazníky a vyjednává s dalšími zájemci z Evropy, Asie i Afriky.

„Výsledky roku 2024 jasně potvrzují, že sázka na vlastní produkt, letoun L-39 Skyfox, a zároveň na silné a stabilní kooperační programy, byla správná. Aero se znovu stává respektovaným evropským výrobcem vojenských letadel,“ uvedl předseda představenstva Viktor Sotona. Podle něj jde o výsledek důsledné práce celého týmu a také strategie, která byla nastavena před třemi lety – tedy po změně vlastníka a restrukturalizaci vedení firmy.

Vedle Skyfoxu je dalším pilířem růstu spolupráce s globálními výrobci civilních letadel. Aero výrazně zvýšilo produkci strukturálních dílů pro Airbus A220 a Embraer C-390 Millennium, což firmě přineslo dalších 1,39 miliardy korun v tržbách. Výroba v těchto programech nejen narůstá, ale Aero se postupně posouvá do pozice s vyšší přidanou hodnotou – nejen jako výrobce, ale i jako vývojový partner.

K dobrým výsledkům přispěly i rozsáhlé investice. Aero v roce 2024 vložilo 164 milionů korun do strojního vybavení, informačních systémů a modernizace areálu. Paralelně bylo investováno 70 milionů do vývoje Skyfoxu a modernizace avioniky u bitevních L-159. Firma zároveň rozvíjí interní vývoj, testuje nové technologie a posiluje své výzkumné kapacity. Aero tak není jen výrobním závodem, ale skutečným technologickým centrem.

Vedení firmy zároveň nezapomíná na to, že budoucnost průmyslu stojí na lidech. Aero posiluje spolupráci s technickými školami, modernizuje pracovní prostředí a zaměřuje se na ESG strategii – udržitelnost, odpovědnost k zaměstnancům i k okolí.


 

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Jan Lipavský byl položen dotaz

Jak je možné, že někdo může zaútočit na infrastrukturu státu?

Jak to, že není lépe zabezpečena? Vy tvrdíte, že jste systém zdědil, ale to přeci není odpověď. Mohl jste ho změnit, posílit tak něco. A jak vůbec víte, že za útokem je Čína? A víte, čeho všeho se vlastně zmocnila? A ještě jedna věc, je pravda, že používáte Tik Tok, o kterém se ví, že je pod čínskou...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 6 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

„Kolegové mi namastili schody. I kamarádi.“ Herec Gulyáš o chování umělců, když projevil vlastní názor

18:40 „Kolegové mi namastili schody. I kamarádi.“ Herec Gulyáš o chování umělců, když projevil vlastní názor

Herec Michal Gulyáš tvrdí, že doba nesvobody a nálepkování se v České republice pomalu blíží ke konc…