Český letoun sklidil v Asii nadšení. Umí přistát tam, kde to bylo dosud téměř nemožné

06.03.2023 16:20 | Tisková zpráva

Letadla z České republiky mají opět o krok blíž k posílení svých exportních úspěchů. Potvrzují to nejnovější zprávy z kunovické letecké továrny Aircraft Industries, která hledá nová odbytiště pro legendární letoun L 410, mimo jiné také v Asii, kde se těší stále velké oblibě.

Český letoun sklidil v Asii nadšení. Umí přistát tam, kde to bylo dosud téměř nemožné
Foto: Archiv Omnipol
Popisek: Air Show AERO India

„Kunovický Aircraft Industries produkuje letouny typu L 410 již přes padesát let. Za tu dobu prošlo výrobní halou více než 1200 kusů. O kvalitě a oblibě těchto ryze tradičních českých strojů svědčí skutečnost, že doposud je třetina z nich stále v provozu ve více než 60 zemích světa,“ připomněl slavnou historii Jiří Podpěra, prezident společnosti Omnipol, pod který někdejší LET Kunovice již téměř rok patří. 
 
Na legendární „el čtyři sta desítku“ navázal v roce 2018 model nové generace L 410 NG, který konstruktéři z Kunovic vyvinuli na základě požadavků zákazníků a potřeb trhu. A právě tento model se dnes díky svým vlastnostem těší oblibě v asijských zemích, kam se v průběhu února a března vydali zástupci českého leteckého průmyslu hledat nové zákazníky. 
 

Anketa

Jakou školní známkou hodnotíte prezidentství Miloše Zemana?

20%
59%
6%
7%
8%
hlasovalo: 26305 lidí
První hlavní zastávkou letounu byl indický Bengalúr, kde se letoun představil na air Show AERO India, jež je největší akcí svého druhu v celém regionu Asie. „Letoun L 410 NG sklidil velký ohlas nejen u místních návštěvníků, ale také u českých i zahraničních delegací. Prohlédnout si jej přišli nejen zástupci Velvyslanectví ČR v Dillí, paní velvyslankyně PhDr. Eliška Žigová a vojenský přidělenec brig. gen. Petr Tománek, ale také významní zahraniční hosté. Za zmínku stojí například velitel indických vzdušných sil, Air Chief Marshal Vivek Ram Chaudhri, Velitel vzdušných sil Ugandy, generálporučík Charles Okidi, ministr obrany El Salvadoru Merino Monroye a mnoho dalších,“ informoval Jiří Podpěra, podle kterého je Asie velmi zajímavým obchodním partnerem. „Evidujeme v tomto regionu zvýšený zájem o naše produkty, a proto jsme v nedávné době podnikli s letounem L 410 NG cestu do asijských zemí, kde jsme jej prezentovali potenciálním zájemcům,“ dodal Podpěra s tím, že na asijském kontinentu byl Aircaft Indisturies již podruhé.
 
Bengalúr, hlavní město státu Karnátaka, však nebyl jedinou indickou destinací, kde byl letoun představen. Následoval přelet do Coimbatore a následně do Ahmedabádu, který byl poslední zastávkou na tomto turné. Po povinném mezipřistání v Ománu posádka s letounem opustila Indii a přesunula se na prezentaci do Tádžikistánu, kde letoun L 410 NG čekala jedna z nejnáročnějších zkoušek. 
 
„Tádžický Chorog je jedno ze tří nejnáročnějších míst na světě pro přistání. Není možné zde přistát pomocí přístrojů kvůli absenci ILS, ale pouze takzvaně na oči. Je tu proměnlivé počasí, nepříznivý terén, hory dosahující výšky přes 6000 m.n.m. a přes řeku, nad kterou celý let probíhá, hranice s Afghánistánem. Téměř deset let nebyl mezi Dušanbe a Chorogem právě z tohoto důvodu realizovaný žádný komerční let. Do té doby oblast obsluhovaly staré sovětské letouny An-28, kterým ale již vypršel technický život. Místo 58 minut letecky tak veškerá dopravní spojení trvala až 14 hodin autem,“ popsal Jiří Podpěra specifičnost destinace, do které se posádka letadla L 410 NG vydala. 
 
V Indii. Autor: Aircraft Industries, a.s.
 
„Abychom prokázali schopnosti letounu L 410 NG, rozhodli jsme se právě tento let na konci února provést. Úspěšná realizace tohoto letu sklidila obrovský ohlas nejen mezi místními obyvateli, ale především mezi nejvyššími vládními představiteli tohoto malého středoasijského státu,“ dodal Podpěra. 
 
„Obnovení letecké trasy Chorog - Dušanbe maximálně usnadní pohyb obyvatel a významně pomůže rozvoji celého regionu," okomentoval tento počin hejtman Horno-badachšánské autonomní oblasti Mirzonabot Alisher Khudoberdi.
 
Chorog je univerzitním městem, spousta Tádžiků pracujících v metropoli zde má své rodiny, a zároveň je Chorog velmi vyhledávanou turistickou destinací. Obnovení pravidelných letů by tedy znamenalo významný krok kupředu v rámci obnovení vnitrostátní letecké dopravy a rozvoje infrastruktury, což je aktuálně jednou z priorit tádžické vlády.
 
Téměř na den po měsíci a 20 000 kilometrech na cestách se výprava vydala z Dušanbe směr Baku, přes turecký Samsun a bulharský Burgas zpět na domovské letiště v Kunovicích, kde přistála v sobotu 4. března. „Letoun předvedl skvělé letecké vlastnosti, jako jsou například schopnost vzletu a přistání na krátkých nezpevněných drahách, schopnost provozu v extrémních klimatických podmínkách nebo nízké náklady na provoz a údržbu a dokázal tak, že je plnohodnotným nástupcem svého spolehlivého legendárního předchůdce,“ neskrýval spokojenost s asijskou misí prezident Omnipolu Jiří Podpěra. 
 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Neslibujete nesplnitelné?

Opravdu jde ještě změnit migrační pakt, když ho podezřele narychlo EP před volbami odsouhlasil? A jak chcete zrušit green deal? Jsem pro, ale myslím, že je to nereálný slib.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vím, co bylo ve skladu... Kauza Vrbětice uzavřena. Pak zaznělo něco, co řečeno nebylo

17:27 Vím, co bylo ve skladu... Kauza Vrbětice uzavřena. Pak zaznělo něco, co řečeno nebylo

O tom, že ve Vrběticích rozhodně nebyla škoda za miliardu, se rozhovořil bezpečnostní analytik Jaros…