Čeští ekologové zaujali Brusel. EU zdržuje dotace na dálnice

23.11.2010 9:32

Dodržování evropských směrnic na dostavbu dálnic v České republice se octlo v hledáčku bruselských úředníků. Ti zkoumají, zda se ke stavbám mohla vyjádřit veřejnost. Pokud dojdou k závěru, že ne, mohli by slíbené dotace nakonec zrušit, uvádí Aktuálně.cz.

Čeští ekologové zaujali Brusel. EU zdržuje dotace na dálnice

"Stanovisko Evropské komise nemáme a tak zatím nemůžeme předjímat, jak ovlivní způsob dostavby dálnice D8 a dalších silnic," popisuje aktuální stav Tomáš Dombrovský z ministerstva dopravy.

Situaci komplikuje stavební zákon

Celý problém je v českém stavebním zákoně. Jeho formulace totiž neumožňují, aby se občané mohli u soudu účinně odvolat proti územnímu řízení o velkých stavbách. To ovšem odporuje evropským směrnicím, které nepřipouštějí omezení práva občanů na soudní ochranu. Česká republika přitom žádá o dotace na silnice postavené právě podle tohoto zákona. Jedná se o 59 miliard korun. Ministerstvo ale přesto doufá, že peníze z Bruselu přijdou.

Dodržujte pravidla a peníze budou

Dosud Brusel neschválil žádný ze sedmnácti velkých projektů a silnice se staví buď ze záloh, anebo z národního rozpočtu. Bruselské zálohy přitom dosahují maximálně čtvrtinu požadované částky.

"Je to doklad, jak funguje Evropská komise," odsuzuje postup Bruselu analytik Petr Zahradník, který má evropské dotace na starosti v České spořitelně.

Právní otázky by podle něho neměly komplikovat právě výstavbu dálnic. "Všude v Evropě se silnice staví zhruba stejně, všude v Evropě nějak ovlivní životní prostředí. Když se jednou schválí stavba, tak v zásadě není co řešit," míní Zahradník. Připouští ovšem, že si česká strana způsobila potíže také sama. Jako například u projektu D8.

Komplikace kolem D8

Právě na úsek protínající chráněnou krajinnou oblast České středohoří si stěžují aktivisté z hnutí Děti Země. Soud jejich podání projednal až po sedmi letech, stížnost však neměla odkladný účinek a tak se mezitím začalo stavět.

Žádost o dotaci na D8 vrátila Evropské komise k dopracování už třikrát. Úředníci si povšimli, že schvalování stavby neodpovídá evropským předpisům, protože stížnost aktivistů fakticky ignorovalo. Proto v létě požádali právní oddělení Evropské komise o analýzu, jak v případě D8 a dalších staveb dál postupovat.

"U velkých silničních projektů Evropská komise přerušila proces posuzování velkých projektů, až do vydání právního stanoviska," upozorňuje oficiální dokument o čerpání dopravních dotací.

Podobně jako D8 čeká ještě dalších šestnáct velkých projektů na peníze. Trochu lepší je situace u železničních staveb, protože tam Brusel nevyžaduje speciální územní řízení.

Čtěte také:
Vaňhová k D8: Doufám, že se přestane mluvit a začne se konečně jednat

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pro

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

Euro je cestou k vyšší prosperitě a stabilitě naší ekonomiky

To tvrdíte vy. Pokud ale vím, třeba v Řecku měli Euro a dostali se do velkých finančních problémů, které pak řešili ostatní státy, takže kdyby byla vaše teze správná, jak to že se Řecko dostalo do takových dluhů a hrozil krach jejich ekonomiky?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

O 150 Kč méně. V Polsku. Doufali, že si toho nevšimnete

13:21 O 150 Kč méně. V Polsku. Doufali, že si toho nevšimnete

Že se nakupovat v Polsku už nevyplatí? Možná nesouhlasí Češi, kteří si koupili kilo krůtích prsou v …