Ministr školství Marcel Chládek hodlá zavést povinnou maturitu z matematiky, a to už od roku 2019. Tato úprava by se tedy dotkla už dnešních deváťáků. Budou na to ale čeští žáci připraveni, když dosavadní výsledky státních maturit nesvědčí o vysoké úspěšnosti skládání dospělostní zkoušky právě v matematice? O této otázce s ministrem ve čtvrtečních Událostech, komentářích České televize diskutovali spoluautor projektu Matematika s chutí Oldřich Botalík a předseda Asociace ředitelů gymnázií Jiří Kuhn.
Škola zapomíná na svou povinnost žáky zaujmout
"My dáme tento návrh do zákona již nyní, aby žáci opravdu věděli, že to myslíme vážně, ale účinnost nastane až v roce 2019," uklidnil ministr současné středoškoláky. "Ani já si ale nemyslím, že to půjde jako mávnutím kouzelného proutku. My také chceme změnit výuku matematiky. Matematika není jenom o počtech, ale také o logickém uvažování,“ podotkl dále. Zavedení povinné maturity z matematiky je prý jednou z mála věcí, na které se shodnou politici napříč politickým spektrem.
„Já mám také informace z terénu, že máme řadu učitelů matematiky, kteří jsou špičkovými odborníky, ale neumí to dětem vysvětlit,“ pokračoval šéf resortu. Chce to změnit a pomoci k tomu prý může i nový kariérní řád, který se připravuje.
Oponent Botalík se ale postavil jasně proti povinné maturitě z matematiky. Za hlavní problém přitom považuje způsob výuky matematiky. A zavedení plošné povinné maturity z matematiky podle něj tento problém zakonzervuje. Školy prý často pozapomněly na to, že děti musí zaujmout. Svou roli v matematice hraje i použití kalkulačky a další modernější techniky. Starší ročníky se učily počítat z hlavy, zatímco dnes se spoléhají na kalkulačku a to oslabuje rozvoj myšlení.
Ředitel Kuhn naopak ministra podpořil a poznamenal, že výuku je třeba přizpůsobovat době a změnám v čase.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp