Ke stavbě cyklostezky má být využito stávající traťové těleso. Po modernizaci železniční trati mezi Kladnem a Prahou, kterou realizuje Správa železnic, by bylo možné jej přebudovat na cyklostezku o délce zhruba 24 kilometrů. Odhadované náklady ve výši 470 milionů korun vycházejí z technické prověřovací studie k projektu, kterou v roce 2020 nechalo vypracovat město Kladno. Skutečné náklady na cyklostezku tak mohou být vlivem inflace ještě výrazně vyšší. Přesnější čísla budou známa až ve chvíli, kdy bude vysoutěžen zhotovitel.
Vedle lepšího propojení Kladna a Prahy slibuje nová cyklostezka i zlepšení dostupnosti jednotlivých železničních stanic na zmodernizované trati. U Hostivice, tedy jižně od Letiště Václava Havla, se cyklostezka napojí na již existující cyklistickou infrastrukturu, aby vytvořila souvislou trasu. Podle serveru E-Biker.cz má v letech 2025 až 2028 dojít k dokončení právě probíhající modernizace železničního úseku Praha – Kladno, do roku 2029 by mělo dojít k převodu tělesa tratě ze Správy železnic na kraj a k zisku stavebních povolení. Realizace cyklostezky by pak mohla proběhnout v letech 2029 až 2031 a do provozu by cyklostezka byla uvedena v roce 2033. Je však otázkou, zda k tomu ve slíbeném časovém rozpětí dojde. Původní projektový záměr počítal s tím, že k výstavbě dojde už mezi roky 2024 a 2026.
Cyklostezka je na Kladensku velké téma. Zlepšila by spojení s Prahou, kam mnozí kladenští dojíždějí do práce. Po dokončení cyklostezky by vznikla 33 kilometrů dlouhá trasa, po které by bylo možné na kole dojet do širšího centra Prahy bez jediného křížení se silnicí. Otazník se ale vznáší nad nákladností projektu. S předpokládanou cenou podle pět let staré technické prověřovací studie by kilometr cyklostezky mezi Kladnem a Prahou stál zhruba 20 milionů korun. Podle šetření Nejvyššího kontrolního úřadu nemá český stát ceny při výstavbě cyklostezek pod kontrolou a nemá ani přehled o jejich výši. Zatímco někde stojí kilometr cyklostezky 1,5 milionu korun, jinde klidně i 31 milionů. Státní politiku v oblasti cyklistiky má v gesci ministerstvo dopravy. Podle NKÚ ale „nemělo v této oblasti jasné cíle ani priority. Aktuální kontrola ukázala, že MD tyto nedostatky nenapravilo. Cyklostrategie z roku 2013 obsahuje jen obecné cíle, nemá jasné priority a neuvádí, kolik bude na rozvoj cyklistické dopravy zapotřebí peněz.“
Ty vůbec nejdražší cyklostezky bývají k nalezení ve velkých městech nebo v jejich blízkosti. Tři kilometry komunikace pro cyklisty kolem bývalého areálu ČKD stály v roce 2010 podle serveru Lidovky.cz 150 milionů korun. Čtyři kilometry cyklostezky u Blanska budou kvůli „složitému terénu“ podle serveru iDnes.cz stát skoro čtvrt miliardy.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Novotný