Dopravcem jedovatého prášku z Kazachstánu byla podle tisku společnost AWT, kterou do konce roku 2014 prostřednictvím dalších firem ovládal právě podnikatel Bakala. Výjezd nevyhovujících vlaků pak měl dovolit tehdejší ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).
Rezort totiž v roce 2011 vyhádal u Evropské komise výjimku na přepravu chemické látky v zastaralých cisternách. Dopravci si však do konce roku 2013 měli pořídit vyhovující vlaky. Což společnost AWT neudělala a v roce 2013 požádala o prodloužení výjimky. Tehdejší ministr Zdeněk Žák výjimku udělil, ale jen do konce června 2014. Na konci května 2014 pak ministr Prachař podepsal výjimku další. Přihlédl k argumentaci AWT, že tak rychlý nákup cisteren nebyl možný. V lednu 2015 pak Fosfa změnila dopravce - fosfor jí vozí státní firma ČD Cargo.
Celý případ nyní vyšetřuje královéhradecká expozitura pro korupci a finanční kriminalitu. Prachař sice tvrdí, že nebezpečnému byznysu spíš zabraňoval, než pomáhal, v současné době však působí jako poradce šéfa představenstva Fosfy, píší Lidové noviny.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef