Dělá Zeman kampaň, když mluví s voliči? Zákon, který kandidátům sčítá peníze, je prý šílený

31. 7. 2017 14:43

Publicista Štěpán Kotrba se ve svém komentáři pro ParlamentníListy.cz zamyslel nad podobou volebního zákona i zákona o volbě prezidenta. Zaměřuje se především na volební kampaně a na vyjádření člena Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí Jana Outlého.

Dělá Zeman kampaň, když mluví s voliči? Zákon, který kandidátům sčítá peníze, je  prý šílený
Foto: archiv
Popisek: Mediální a politický analytik Štěpán Kotrba
reklama

Stávající podoba volebního zákona do Parlamentu i zákona o volbě prezidenta je šílená. Politikům v době volební kampaně zakazuje setkání s voliči, aniž by náklady na toto setkání hradili z omezených volebních fondů. Médiím zakazuje informovat o průběhu volební kampaně nebo povinnost se registrovat jako registrovaná třetí osoba, provádějící kampaň bez vědomí kandidujících, neboť každá mediální informace může být vykládána kýmkoliv jako volební agitace ve prospěch kandidáta nebo zároveň i jako agitace v neprospěch jiných kandidátů. 

Člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí Jan Outlý v mediálně propíraném vyjádření pro Novinky.cz konstatoval (na margo prezidentské volby, jak jinak), že „Jestliže během návštěvy [prezidenta Zemana] v kraji uspořádá nějaké město nebo kraj setkání s občany tak, jak to vidíme, to znamená bude tam nějaké pódium, ozvučení, podle mého je to pro kandidáta nějaké plnění, které mu umožňuje představovat se potenciálním voličům, za které musejí ostatní kandidáti platit. Měl by to započítávat do limitu kampaně jako bezúplatné plnění“, uvedl dle serveru.  

Ano, měl by. Neboť zákon 275/2012 Sb. o volbě prezidenta v §35 odstavci (3) říká: „Volební kampaň podle tohoto zákona začíná dnem vyhlášení volby prezidenta a končí dnem vyhlášení celkových výsledků volby prezidenta.“ 

V § 3 nazvaném Vyhlášení volby prezidenta… se v odstavci (1) říká: „Volbu prezidenta vyhlašuje předseda Senátu uveřejněním rozhodnutí o vyhlášení volby prezidenta ve Sbírce zákonů tak, aby se případné druhé kolo volby prezidenta konalo nejpozději 30 dnů před uplynutím volebního období úřadujícího prezidenta republiky. Za den vyhlášení volby prezidenta se považuje den rozeslání částky Sbírky zákonů, v níž bylo rozhodnutí o vyhlášení volby prezidenta vyhlášeno.“ 

Podle § 37 odst. (2): „Výdaje na volební kampaň nesmí přesáhnout částku 40 milionů Kč včetně daně z přidané hodnoty, účastnil-li se kandidát pouze prvního kola volby, nebo částku 50 milionů Kč včetně daně z přidané hodnoty, účastnil-li se kandidát prvního i druhého kola volby. (…) Bylo-li plnění, které je součástí volební kampaně, poskytnuto bezplatně nebo za cenu nižší než obvyklou, započítá se do této částky jeho obvyklá cena podle zákona upravujícího oceňování majetku státu.“ https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-275 

Dle zákona pak je Úřad povinen tato plnění ocenit „cenou obvyklou“ „podle zákona upravujícího oceňování majetku státu“. Čili soudněznaleckým posudkem. Totéž ale per analogiam platí i pro již probíhající kampaň do Poslanecké sněmovny Parlamentu, kde nejsou tři či čtyři kandidáti, ale je jich řádově výše. 

Paragraf 16 zákona o volbách do Parlamentu je téměř totožně formulován jako §36 a následující zákona o volbách prezidenta. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-247 

Čili jakékoliv setkání politiků s občany mimo poslaneckou kancelář je nyní posouditelné jako volební náklady příštích voleb, ocenitelné „v cenách obvyklých“. Jak se oceňují obvyklé ceny médií za nelegální (neoznačený) PR materiál v novinách či na internetových serverech, který se tváří jako zpravodajství, Outlý neprozradil. Je to jako plocha 

standardní reklamy, nebo ještě více? Fakt, že Sobotka se setkal s ministry a bilancoval výsledky vlády, je agitace pro ČSSD. Případně pro ODS. Podle toho, jak se to vezme. Komu se tento PR materiál, tvářící se jako zpravodajství, započítá? 

Nad všemi volbami a náklady politiků na ně má bdít Úřad. Ten by ovšem musel monitorovat průběh každého setkání všech kandidátů do voleb s voliči, aby mohl posoudit charakter takového setkání dle tohoto zákona. Jinak nelze zajistit rovnost při dodržení zákona. Je to pro Úřad technicky možné? Je to na náměstí? Pak by mělo být dle obvyklých postupů shromáždění oznámeno jako demonstrace nebo petiční místo, případně zaplacen zábor příslušně velkého prostranství. Přinesl si politik vlastní zesilovač? Pak mu ho oceníme jako pronájem v ceně obvyklé. Očekával politik menší účast, než byla? Pak je třeba spočítat počet metrů čtverečních dle faktického stavu a doměřit pronájem dle obvyklých cen i s obvyklou pokutou za překročení záboru. Bude doprava politika do místa setkání účtována v rámci paušálních náhrad Sněmovny na cestovné? A co ti politici, kteří ve Sněmovně nejsou? Jak se tam bude počítat cena obvyklá? Je Úřad technicky schopen monitorovat všechna setkání všech kandidátů do voleb? Je k tomu personálně či technicky vybaven? Nebo bude postupovat výběrově? Podle jakého klíče? 

Současně Outlý upozornil na možnost, že se některý z neúspěšných kandidátů bude domáhat neplatnosti voleb kvůli nedodržení rovných podmínek. Jak by ale měl Úřad zajistit rovné podmínky monitorování všech nákladů na kampaň pro všechny kandidáty, není jasné. „Prezidenti u nás do krajů jezdí a dá se říci, že je to součást pojetí prezidentského úřadu u nás,“ pravil kupodivu Outlý pro Novinky.cz. Toto prohlášení člena nezávislého a neutrálního dozorového orgánu je podivné. Dává Outlý výklad zákona, ke kterému je oprávněn pouze soud, předjímá chování Úřadu, anebo jen tak nezávazně žvaní? Čili bude podstatné, co stávající prezident na náměstí řekne, anebo bude podstatný pouze fakt, že v době kampaně vystrčil čumák z domova, sedl do dopravního prostředku a setkal se s voliči? Zeman bilancovat výsledky svého stávajícího mandátu může a o své kandidatuře nemusí (a neměl by) vůbec mluvit. Pak by se mu dle selského rozumu, dikce zákona a výroku Outlého návštěva kraje započítávat do limitu neměla. Kandidáti, kteří jsou ale politické nuly, nemají co bilancovat. A tak každé slovo, které pronesou, je pouhopouhou agitací (a započítává se do limitu volebních nákladů…) Není to diskriminace nul? 

Chudák Outlý za nic nemůže. Káže, jak praví zákon. Musí. I kdyby nechtěl. Ale řekněte, nezdá se vám ten zákon šílený? 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Štěpán Kotrba
reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

„Dvě mega? Pche. Čtyři? Néé! Šest? Furt málo. Vosum.“ Tolik milionů dostal Člověk v tísni i od Pirátů na festival, který ukázal, jak muž vylíže rty silikonové panně

4:43 „Dvě mega? Pche. Čtyři? Néé! Šest? Furt málo. Vosum.“ Tolik milionů dostal Člověk v tísni i od Pirátů na festival, který ukázal, jak muž vylíže rty silikonové panně

ParlamentníListy.cz pokračují v interpretaci závazných dokumentů, které lze běžně najít v oficiálníc…