Expert: Inkluze udělá z dětí invalidy. Objeví se žaloby

11.09.2017 10:12 | Zprávy

INKLUZE POHLEDEM ODBORNÍKA Inkluze v českém školství podle předsedy Asociace speciálních pedagogů Martina Odehnala ve svém důsledku inkluzí vůbec není. Rozhodně tedy neprobíhá tak, jakou formu má začleňování zdravotně postižených dětí do běžné výuky v západních zemích. Inkluze v Česku podle Odehnala prakticky opomíjí roli speciálních pedagogů. Běžní učitelé nejsou schopni vyučovat děti s lehkým mentálním postižením ani po zaškolení, tvrdí Odehnal. Rodiče se tak za několik let mohou klidně domáhat finanční náhrady za zmaření životních šancí svých dětí prostřednictvím soudu. „Skončit to může klidně ve Štrasburku,“ upozornil ParlamentníListy.cz Odehnal.

Expert: Inkluze udělá z dětí invalidy. Objeví se žaloby
Foto: Archiv Martina Odehnala
Popisek: Předseda asociace speciálních pedagogů Martin Odehnal

Ve třídách s tzv. inkludovanými dětmi sice jsou tzv. asistenti pedagoga, kteří mají handicapovaným žákům pomáhat. „V praxi jsou ve třídách ale jen proto, aby zabavili inkludované dítě a učitel mohl zbytek třídy normálně učit,“ sdělil ParlamentnímListům.cz Odehnal. A to není správně. Ve skandinávských zemích či například ve Finsku, které má v oblasti školství reputaci dlouhodobého kvalitního příkladu, se postupuje jinak. „Inkluze tam probíhá. V běžné třídě jsou ale děti s mentálním postižením začleněny v předmětech, kde se jejich možné slabiny oproti většině kompenzují, například na hudební výchovu, zpěv, cvičení,“ upozornil Odehnal. V jiných předmětech, kde je intelektuální deficit a rozdíl výraznější, se děti vyučují odděleně za přítomnosti speciálního pedagoga.

V Česku se na to ale podle Odehnala šlo z druhé strany. Inkludované děti, a to i ty s mentálním postižením, byly zařazeny do běžných tříd na všechny i na akademické předměty (matematika a podobně). A standardní učitelé nedisponují znalostmi, dovednostmi, jak je učit. Nejvýraznější problém podle Odehnala nastává právě v případě dětí s lehkým mentálním postižením.

„Děti se zdravotním postižením vzdělávají učitelé, kteří o nich vůbec nic nevědí. Dítě není pračka, aby stačilo k němu vydat návod. Oni to neumí,“ upozorňuje na problém Odehnal, podle něhož jsou plně kvalifikovanými odborníky na tuto oblast pouze speciální pedagogové. „Asistent je tam v podstatě proto, aby na to dítě dohlížel,“ doplňuje.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jonáš Kříž

Proč EU řeší tresty za znásilnění?

Nemám nic proti zpřísnění, ale neměl by si to každý stát řešit legislativně sám? Proč mám dojem, že se EU plete do vnitřních záležitostí států čím dál víc? Kde končí její kompetence? Proč neřešíte třeba nelegální migraci, s kterou jste od voleb nepohnuli?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Se*u na to!“ Lidé se bouří proti registraci k ČT a ČRo

19:45 „Se*u na to!“ Lidé se bouří proti registraci k ČT a ČRo

V pondělí si lidé stěžovali na kolabující webovou stránku České televize a rozhlasu při povinné regi…