Expremiér Špidla radí: Přijměme zákon o omezení emisí skleníkových plynů. V Británii se osvědčil

06.11.2014 14:14 | Zprávy

Šéf poradců předsedy české vlády Bohuslava Sobotky, expremiér Vladimír Špidla, na názorové straně dnešních Lidových novin analyzuje již pátou souhrnnou hodnotící zprávu, kterou v neděli vydal mezivládní panel pro změnu klimatu.

Expremiér Špidla radí: Přijměme zákon o omezení emisí skleníkových plynů. V Británii se osvědčil
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vladimír Špidla

Podle zmíněné zprávy mezivládního panelu bylo první desetiletí 21. století nejteplejším od roku 1850. A to i přesto, že se rychlost oteplování ovzduší v poslední době mírně zpomalila. „Rychleji se oteplovaly hlubiny oceánů a zrychlilo se tání ledu v Grónsku a Antarktidě,“ napsal Špidla s tím, že oceány se okyselují a jejich hladina stoupá stále rychleji, což ohrožuje oceány jako klíčový ekosystém.

Bez snížení emisí budou takové změny klimatu, které lidstvo nezvládne

To, že většina právě probíhajících změn klimatu je důsledkem lidské činnosti, je prý jisté už s 95procentní jistotou. „Bez podstatného a rychlého snížení uhlíkových emisí budou dopady změn klimatu větší, než na jaké je lidstvo schopno se adaptovat,“ varuje expremiér.

Aby bylo možno udržet celkový růst teploty pod dvěma stupni Celsia, je nutné do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů nejméně o 40 %, zvýšit energetickou účinnost o 27 % a zvýšit podíl obnovitelných zdrojů energie na nejméně 27 %.

Česko by mělo přijmout zákon podle britského vzoru

V návaznosti na to by ČR měla podle Špidly přijmout zákon o snižování závislosti na fosilních palivech, a to podle britského vzoru.

Takovýto zákon podle Špidly existuje ve Velké Británii už od roku 2008, kde se na něm shodly všechny rozhodující politické síly, podpořily jej i odbory a britský průmysl.

Do Británie se stěhují výrobci větrných elektráren a úsporných automobilů

Zmíněný britský zákon stanovuje povinné meziroční tempo poklesu emisí skleníkových plynů ve výši dvou procent. Podle Špidly tento zákon rozhýbal inovace v průmyslu, podpořil rychlejší zateplování domů, výrobu čisté energie či aut s nízkou spotřebou.

„Závislost britské ekonomiky na uhlí, ropě a plynu klesla během posledních sedmi let o 12 procent, domácnosti platí o čtvrtinu nižší účty za plyn a elektřinu, v příslušných průmyslových odvětvích vzniklo 35 tisíc nových pracovních míst a do Británie se – díky místní poptávce – stěhují zahraniční výrobci například větrných elektráren či úsporných automobilů,“ uzavřel své zamyšlení expremiér Špidla.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Hrůza, děs a běs!“ Vánoce při pečení cukroví zhořkly. Stačil pohled na cenovky

4:44 „Hrůza, děs a běs!“ Vánoce při pečení cukroví zhořkly. Stačil pohled na cenovky

„Hrůza, děs a běs!“ Tak hodnotí ceny surovin na vánoční pečení důchodkyně Vlasta Šindelířová z Jind…