Fialova černá díra na peníze. To stálo tolik? Platby za kampaň budí řadu otázek

17.07.2021 11:38

Koalice SPOLU v tomto týdnu oznámila, že nasadí do své prázdninové části kampaně před říjnovými sněmovními volbami autobus či komiky, kteří mají podporovatele uskupení oslovovat skrze sociální sítě. Prázdninová část kampaně SPOLU budí nemalé očekávání, jelikož již její dosavadní část značně překvapila i samotné podporovatele občanských demokratů, lidovců a TOP 09, i když ne tedy vždy v dobrém smyslu. Moc kladné reakce nezískal kupříkladu Fiala „zavěšený“ na houpačce či oficiální koaliční facebook. Na průběh kampaně přitom trojkoalice vydává nemalé částky a mediální služby z transparentního účtu SPOLU vysávají milionové sumy. Zdali jsou dobře vynaložené, posuďte sami.

Fialova černá díra na peníze. To stálo tolik? Platby za kampaň budí řadu otázek
Foto: Repro Twitter
Popisek: Lídři SPOLU se houpou v Liberci na provaze

Anketa

Vadí vám, že od 1. září by si neočkovaní měli pravidelné testy na covid-19 platit sami?

54%
42%
hlasovalo: 10155 lidí
Koalice občanských demokratů, lidovců a TOP 09 v tomto týdnu oznámila, že do prázdninové části kampaně před říjnovými sněmovními volbami nasadí autobus či že zaplaví sociální sítě výstupy stand-up komiků. Chybět nemá ani promítání komedie Ženy v běhu v letních kinech.

Že se koalice tří stran s kampaní nehodlá držet při zemi, potvrzují i slova předsedy poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjury, který tvrdí, že strany půjdou až na samé limity a vydají na celou volební kampaň od začátku roku 90 milionů korun, tedy maximální limit daný zákonem. Nejvíce pak zaplatí ODS – 55 %, 25 procent nákladů platí KDU-ČSL a 20 procent platí TOP 09.

Vedle kontaktní kampaně koalice SPOLU hodlá pokračovat v kampani i na sociálních sítích, spolu s videi od herce Petra Čtvrtníčka se bude nově angažovat i trojice stand-up komiků. „Věřím, že si najdou diváky zejména u mladší generace,“ pronesl Stanjura pro ČTK.

Samotný autobus má sloužit kandidátům při cestách po krajích. Při narážce na autobus Zemák prezidenta Miloše Zemana při představení kampaně reagoval, že to je „prostě volební autobus“. „My to používáme taky, protože nám to připadá jako správné, dobré, viditelné, srozumitelné. Prostě máme autobus SPOLU, a neohlížíme se někam do minulosti. Je to něco, co si myslíme, že k dobré, profesionálně vedené silné volební kampani prostě patří,“ uvedl Fiala.

Pokud budete mít zájem, můžete se autobusem svézt také, místo stevarda vás však cestou provede Petr Fiala.

Zdali půjde o dobře vynaložené náklady, můžete posoudit z již proběhlé kampaně; především mediální služby však leckdy vřelé přijetí nemají ani podporovatelů zapojených stran. Právě na ně ovšem proudí z 90milionové kampaně měsíčně velmi vysoké sumy v řádech milionů. Největší částky odtékají k agentuře Nordeko, ta je proslulá už z dřívějška angažováním někdejšího poslance za ODS Oldřicha Vojíře v pozici spolumajitele, nyní zase vrhá na agenturu stín zapojení rodiny starostky Prahy 5 Renáty Zajíčkové. Zajíčková přitom sama ve volbách kandiduje, a to z osmého místa.

Reklamní agentura Nordeko, spjatá s její rodinou, dostala od začátku roku od koalice SPOLU už 14 milionů, občanští demokraté si od firmy pronajímají billboardy.


FOTO: Jedna z plateb pro Nordeko

Nemálo stála i kampaň „Mám hlas“. Do té koalice sypala také statisícové částky, ty však nyní přišly vniveč a poslední platba proběhla desátého května. Proč? Pojí se s ní velmi nepříjemná kauza pro TOP 09; hlavní tváří kampaně pro malé byl totiž bývalý poslanec Dominik Feri, kterého potopily zprávy o tom, že měl sexuálně obtěžovat dívky na středních a vysokých školách.

I fotografie něco stojí. Například v květnu za fotografické služby SPOLU zaplatilo kolem půl milionu.



A za co se vynakládají tisícové částky na mediální služby a poradenství? To můžete uzřít v následujícím výběru:

Na čem se všichni šéfové stran shodnou, je záliba ve farmářství. Zatímco Fiala je fascinován bizony či miniaturními oslíky...

...Adamová Pekarová se šla raději podívat na menší skot.

A Jurečka pak dává přednost až finálnímu produktu. Mlékem si rád připíjí i při rozhovoru.

Že si Fiala bere na sebe dobře padnoucí oblek i na farmu, není náhodou. Jak sám totiž prozradil, dělá to tak běžně. „Můj otec mi kdysi řekl, že gentleman se pozná podle toho, že když je sám doma a chystá si jídlo, tak si pěkně prostře, jako by byl ve společnosti. Bez ohledu na to, jestli se na něj někdo dívá, nebo ne,“ prozradil politik ve svém příspěvku, kde vysvětluje, že byl „vychován v kultivovaném měšťanském prostředí, kde bylo plno lásky a porozumění, ale taky se dbalo na zvyky, tradice a formu“.

Ujišťuje však, že někdy i své sako odloží. „Ovšem nebojte se, zase tak extrémní to není. Třeba u televize v saku nesedím, ani tenis v něm nehraju,“ popsal předseda občanských demokratů.

I když tenis v saku Fiala nehraje, na houpačku se v něm odváží. A nejen on. V Liberci se na ni „pověsili“ všichni lídři SPOLU.

Fotografie byla pro internetové satiriky natolik bizarní, že do ní ani oni nemuseli při tvoření koláží přílišně zasahovat. Internetový satirik tmbk alias Tomáš Břínek naznačil, že dílo takovýchto rozměrů nemohla vymyslet úplně čistá mysl.

Z chemických látek však (aspoň tedy dle transparentního účtu) ODS, KDU-ČSL a TOP 09 pravidelně objednávají pouze vzácné plyny, specifičtěji helium.

Zatímco však „zavěšenej“ Fiala trhá rekordy ve sdílení internetovým satirikům, oficiální účet kampaně stojí dosti pozadu a facebooková stránka Spolu21 má pouhých 1500 sledovatelů, což je při uvážení dosahu ODS, KDU-ČSL a TOP 09 mnohem méně, než kolik mají politické strany s volebními zisky pod jedním procentem. Tragičtější jsou už jen reakce na příspěvky, které mají více než 100 palců nahoru opravdu výjimečně. Otázkou je, zdali je takto nízká podpora společné facebookové stránky kampaně způsobena nízkou propagací jednotlivými stranami, anebo pak tím, že voliče obsah společné kampaně na Facebooku jednoduše ničím neoslovuje.

Kampaň na sociálních sítích sice rekordy netrhá, od koaličních stran však na ni odcházejí větší sumy. Zatímco za tištěnou reklamu ve vydavatelství Mafra utratila SPOLU na konci června přes 114 tisíc, za reklamu na sociálních sítích padl půlmilion pro agenturu Ydeal s.r.o. jen v jedné platbě, marketing a konzultace kampaně u JG servis pak vyšly na 150 tisíc.

Jen za červen pak občanští demokraté, lidovci a TOP 09 prostřednictvím svého transparentního účtu zaplatili výdaje v částce přesahující devět milionů, většina z financí šla na reklamu a pronájem billboardů.


Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rak

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

bezpečnost EU

Z čeho jste nabyl dojmu, že EU zvládá řešit otázku bezpečnosti? Máte pocit, že si dokázala dobře poradit s migrační krizí, a že je připravena na tu další?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Žádná dohoda nebyla, tvrdí pirát. V zápise něco jiného. Kolem pražských restaurací je dál veselo

4:45 Žádná dohoda nebyla, tvrdí pirát. V zápise něco jiného. Kolem pražských restaurací je dál veselo

Kauza předzahrádek u restaurací v historickém centru Prahy má další vývoj. Snaha o smírné řešení zma…