„Mluvíme-li o globálním křesťanství, tak si musíme uvědomit, že je strašně různorodé. Úplně jiná situace je v Asii, v Africe než třeba u nás, takže když mluvíme o situaci katolické církve, vždycky to musíme vztáhnout prostě k určité kultuře. V té západní kultuře skutečně křesťanství prochází hlubokou krizí, ale já jsem přesvědčen, že krize je vždycky veliká šance a že dneska stojíme vlastně před nutností nějaké ohromné změny, která bude velmi podobná, jako byla kdysi reformace. Papež František jasně ukazuje, že tyhlety krizové jevy, které se například ukázaly teď v těch skandálech okolo zneužívání, mají jednoho společného jmenovatele, a to je ten systém klerikalismu. Já bych to spíš nazval farizeismem,“ poznamenal Halík.
Podporujete vládu Andreje Babiše? (Hlasování od 1.5.2019)Anketa
Původní text ZDE
Církev podle jeho slov musí reagovat na vývoj ve světě, samozřejmě kriticky, ale ne nějakým strachem a globálním nepřátelstvím. „Církev prošla několika velkými otřesy na západě. Jeden ten otřes byl osvícenství, francouzská revoluce a ty revoluce 19. století. Na to zareagovala nešťastně. Vlastně rozpoutala ten takzvaný antimodernistický boj a řadu myslitelů, kteří se snažili se nějak vyrovnat s těmi novými impulsy nové kultury a vědy, tak je perzekvovala. Tím vlastně způsobila takovou intelektuální sebekastraci v tom 19. století, a tím se ocitla vlastně v určitém postavení velmi neblahém a ztratila velkou část jednak vzdělaných vrstev a jednak také zanedbala ty sociální otázky a ztratila ty dělnické vrstvy,“ podotkl.
Své řekl také k zneužívání kněžími. „Zneužívání není nějaká církevní specialita, to, co říká stále kardinál Duka, to je svým způsobem pravda, že vlastně je to globální jev a větší část těchto věcí se děje v rodinách, a kvůli tomu nemůžeme odsoudit rodiny a celek. Je také pravda, že církev se k tomu konečně postavila čelem, vlastně daleko víc než mnohé jiné instituce. Dneska právě ty katolické instituce z tohoto hlediska jsou mnohem bezpečnější než nejrůznější jiné, tělovýchovné, mládežnické a tak dále, kde zase nebyla provedena taková radikální očista, to zamyšlení nad příčinami. Takže jistě je to něco, co otřásá důvěrou, ale zároveň by si lidé měli uvědomit, že církev s tím přece jenom něco dělá,“ sdělil.
Podotkl pak i to, že se na něj mnozí lidé obracejí jako na alternativu. Vzpomněl v té souvislosti, jak mu Dominik Duka udělil napomenutí. „To myslím, že udělal opravdu chybu, protože ono je to napomenutí ještě špatně napsané, právně neplatné, a tak dále, ale tím vlastně způsobil, a to si mohl spočíst, že mně vlastně stoupne popularita, autorita u spousty lidí. Ti, kteří mě nenáviděli, mě budou nenávidět stejně, lidi, kteří mi fandí, mi budou fandit stejně, ale z té neutrální společnosti vždycky, když je někdo napomínám pro své názory z církevního prostředí, no, tak to mu strašně přinese popularitu a autoritu, takže on vlastně způsobil, že já jsem takhle vnímán, a to jsem nechtěl. Já bych daleko raději, abychom spolu nějak hovořili a spolupracovali, ale trošku jsem v to ztratil naději, v loňském roce, když zaznělo v katedrále sv. Víta to kázání pana kanovníka Piťhy, který byl také můj blízký přítel a blízký spolupracovník po léta,“ poznamenal Halík, jenž tehdy označil kázání Piťhy za skandální.
„Ano, on prostě tam říkal: čekají vás vyhlazovací tábory, budou vám odjímány děti, budou prodávány a tak dále. No, tohle, když jsem slyšel, tak jsem si řekl, že s tímhle už opravdu nechci mít nic společného, tohle nemá nic společného s křesťanstvím, s evengeliem, tam není víra, tam není naděje, tam není láska. To je strašení lidí patologickými vizemi. To vypovídá o určitém jaksi depresivním rozložení toho člověka, ale nic to nevypovídá o skutečnosti; a já jsem čekal, že kardinál Duka se trošku za to omluví a řekne: tak on to přehnal. Ale on se za to jednoznačně postavil. Snažil se to nějakým způsobem omluvit tím, že on používal takové metafory a tak to vlastně nemyslel, ale on sám potom vlastně Petr Piťha napsal: já jsem vycházel z těchto a těchto pramenů. Ukázalo se, že žádný z těch pramenů nebyl seriózní. Často to byly takové fake news nebo satirické texty, on je bral vážně. Takže jsem si říkal, to žijeme prostě v jiném vesmíru, a jestliže kardinál Duka se za tohle staví, tak já tady musím nějakým způsobem ukázat něco jiného těm lidem, kteří si říkají: s tímto typem křesťanství nechceme mít nic společného,“ uzavřel Halík.
autor: vef