Je to symbol! Zástupce eurokomise odhalil, jak je to ve skutečnosti s elektromobilitou

12.11.2021 18:48

„Nezbývá nám, než věřit,“ tak hodnotí míru vymahatelnosti klimatické dohody z Glasgow u zemí mimo Evropskou unii vedoucí Zastoupení Evropské komise na Slovensku a bývalý český ministr životního prostředí Ladislav Miko. Co se týče odklonu od aut se spalovacími motory v EU, který nastane i přes jejich marginální vliv na celkové emise, přispět prý „musí každý“ a jde i o jakýsi symbol. Navíc prý nemáme očekávat, že se akorát vymění běžná auta za ta s elektromotorem; půjde prý o větší změnu a začneme o mobilitě „přemýšlet jinak“.

Je to symbol! Zástupce eurokomise odhalil, jak je to ve skutečnosti s elektromobilitou
Foto: MZP.cz
Popisek: Exministr životního prostředí Ladislav Miko a starosta Vrchlabí Jan Sobotka

Anketa

Zvládne Fialova vláda covid lépe než Babišova?

3%
94%
hlasovalo: 36259 lidí
Miko směrem ke klimatické konferenci v Glasgow sice pro Český rozhlas v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu uznal, že termín „poslední šance“, který se nyní skloňuje v souvislosti s ní, sice již zazněl několikrát, ale tentokrát je prý již asi namístě.  

Nejzásadnější je podle něj deklarace vůle „s tím opravdu něco udělat“ a přiznání si toho, že mají být potřeba „konkrétní a kontrolovatelné akce“.

Pomalejší odklon od uhlí je sice podle Mika v řadě případů „neochota“ či „otevřená zadní vrátka“, ale zároveň má roli hrát i to, že není představa, jak jej v určitých podmínkách nahradit.

Že vše nezůstane jenom u slov a všechny státy dodrží své sliby, to podle vedoucího zastoupení EK na Slovensku je bez jistějších záruk. V Evropské unii sice lze na členské státy uplatňovat sankce a hrozit jim, ale pokud se rozhodnou nečlenské státy od svých částí dohod ustoupit, „není žádná síla, možná kromě tlaku veřejného mínění“. „Nezbývá nám než věřit,“ řekl Miko s odkazem například na odklon Spojených států od klimatické dohody, k němuž došlo za prezidentského období Donalda Trumpa.

Chování Spojených států ho prý zaskočilo i za období covidové krize a obává se, že snaha postarat se jen o své zájmy a občany u silných států nastane i v klimatické otázce – to si totiž dle Ladislava Miky dovolit nemůžeme.

Uzavření dohody mezi největšími producenty skleníkových plynů, kteří vyprodukují až 40% všech emisí – Spojenými státy a Čínou – Miko považuje za dobrý signál. Že tyto země přislíbily zvýšení spolupráce, je prý potvrzením, že je k tomu přiměje poptávka ve směru od ostatních států.

Cíl ve snížení skleníkových plynů a také teploty ovšem nemusí být nakonec, i přes snahu některých států, naplněn. Miko jmenoval, že přestože se některé země obětovaly a plnily své části klimatické dohody z Paříže, skleníkové plyny celosvětově beztak rostly, a to dokonce rychleji, než předpokládal maximální scénář. On sám míní, že zvýšení teploty o 1,5 stupně Celsia je již nepříliš docílitelné a teplota se zvýší spíše o 2 stupně. Kvůli změně proudění ale zároveň prý hrozí některým částem světa i ochlazení. Jaké by byly dopady při zvýšení teploty o více než o 2,5 stupně, to prý nynější plány pro adaptaci zatím příliš netuší.

Zelený plán EU prý již s odklonem od fosilních paliv počítá dostatečně a kvůli konferenci v Glasgow již podle experta na životní prostředí žádné další kroky potřeba nebudou. Zelený úděl byl dle něho správný a nyní se ukazuje, že se ke klimatickému směřování Evropské unie přidají i další země.

Přestože odklon od automobilů se spalovacími motory bude mít zanedbatelný vliv na celosvětové emise a náklady na přechod na elektroauta budou enormní – jde prý o důležitý význam symbolu pro občany EU i o celkovou změnu mobility.

„Tímhle způsobem se dál rozvíjet doprava nedá. Musíme o tom přemýšlet jako lidstvo… Musí přispět úplně každý a ve všech odvětvích,“ zaznělo s tím, že po ukončení výroby aut se spalovacími motory prý začneme o mobilitě „přemýšlet jinak“. Co přesně měl v tomto směru někdejší český ministr Miko na mysli, už však více specifikováno nebylo.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rak

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

18:35 Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

„Pokud ten pán neví, co se stalo 15. března 1939, tak je otázka, jestli je pro výkon funkce preziden…