Jihomoravský kraj neví, zda vládní peníze může dát na mzdy řidičů

12.07.2017 14:36

Z 394 milionů korun, schválených v pondělí vládou pro kraje jako kompenzace navýšení mezd řidičů linkových autobusů, by měl Jihomoravský kraj dostat 50 až 60 milionů. Kraj však zatím neví, zda je dostane skutečně na mzdy, nebo je bude moct použít pouze na opravy silnic, řekla ČTK mluvčí kraje Monika Brindzáková. Peníze budou vyplaceny ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Kraj nadále apeluje na vládu, aby se zabývala systémovým, a ne pouze krátkodobým řešením.

Jihomoravský kraj neví, zda vládní peníze může dát na mzdy řidičů
Foto: Archiv zadavatele
Popisek: Peníze, ilustrační foto

Hejtman Bohumil Šimek (ANO) již na květnovém jednání krajů s vládou požadoval, aby peníze byly poskytnuty formou účelové dotace na krytí zvýšených nákladů dopravců. „Většina členů Rady Asociace krajů odsouhlasila peníze čerpat přes SFDI na opravy silnic druhých a třetích tříd. To ale v našem kraji znamená, že peníze na silnice sice částečně vynahradí výdaje na navýšení mezd, ale neumožní je směřovat k dopravcům na platy řidičů. Dopustili bychom se tak porušení zákona o veřejných zakázkách,“ uvedl Šimek.

Kraje zatím peníze nedostaly, a neví tedy ani, na co je budou moct použít. Vláda avizovala, že by měly zamířit na mzdy řidičů. „Vítáme jakékoliv peníze, které do krajů směřují,“ doplnila Brindzáková.

Vzhledem k tomu, že vláda vyšla krajům částečně vstříc jen pro jeden rok, dokončil kraj společně s dopravci řešení, na němž se dohodli a jaké legislativa umožňuje. S těmi, kteří projevili zájem, uzavřel dodatky smluv. Ty situaci víceméně vyřeší pro letošní a příští rok. Kraj se zavázal dát letos dopravcům navíc 109 milionů a příští rok 85 milionů z vlastního rozpočtu.

Dopravci, kteří mají smlouvu platnou i v dalších letech, musí čekat, zda se nějaké další řešení najde. „Více podle platné legislativy udělat nemůžeme,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák (ČSSD). Největším problémem jsou smlouvy pro dopravce, kteří jezdí na Brněnsku a Boskovicku. Například Vydos Bus smlouvu vypověděl a dodatek nepodepsal.

Vláda je podle hejtmana stále jediná, která může problém systémově vyřešit. Na současný kabinet už však nespoléhá a je připraven jednat s vládou, která vzejde z podzimních voleb.

O zvýšení výdělků řidičů autobusů rozhodla loni vláda s platností od letošního ledna. Minimální mzdový tarif se zvedl ze 71,60 na 98,10 korun za hodinu, tedy z 12.100 na 16.400 korun měsíčně. Za hodinu čekání mezi spoji by se mělo platit 88,30 místo 50 korun. Při rozdělené směně by měl také náležet příplatek deset procent základní hodinové sazby za ztížené podmínky. Kvůli neplnění těchto podmínek uspořádali řidiči autobusů začátkem dubna v pěti krajích včetně jižní Moravy jednodenní stávku.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Je mi z toho na zvracení. Politický analytik Baránek a jiní o fotce slovenského exministra obrany s českou „nánou“ Černochovou

4:46 Je mi z toho na zvracení. Politický analytik Baránek a jiní o fotce slovenského exministra obrany s českou „nánou“ Černochovou

„Přijde k většímu a staršímu bratrovi, protože tak se to tradovalo, a tak moc se mu chce dostat do a…