Kapsch potvrzuje informace médií, že před časem Ministerstvu dopravy nabídnul k prodeji část firmy

21.06.2017 14:51

Kapsch se rozhodl oficiálně zareagovat na množící se dotazy novinářů a potvrdit, že loni skutečně došlo ze strany firmy vůči Ministerstvu dopravy k nabídce na odkup části společnosti. „Když jsme viděli složitost přípravy obřího mýtného tendru, už loni na podzim jsme ministerstvu navrhli, aby ŘSD nebo jiná složka státu v nejbližší době razantněji vstoupila do provozování mýta podobně jako je tomu v jiných zemích, například v Rakousku,“ vysvětluje Karel Feix, generální ředitel Kapsch v České republice.

Kapsch potvrzuje informace médií, že před časem Ministerstvu dopravy nabídnul k prodeji část firmy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Podle něj by se tak stát zbavil kritizované závislosti na jednom externím partnerovi, protože i po tendru se jen vymění „područí“ firmy X za „područí“ firmy Y. „Předložili jsme ministerstvu seriózní návrh na odkup části tuzemského Kapsche s jeho unikátním provozovatelským mýtným know-how. Z nám neznámého důvodu ministerstvo na naši nabídku nijak nereagovalo, jen se odkázalo až na případné rozhodnutí nové vlády,“ upřesňuje Karel Feix. 

O tom, že správce českého mýtného systému, společnost Kapsch, chce státu prodat svůj mýtný byznys v Česku, informuje i dnešní zpráva ČTK. Návrh na prodej předložil Kapsch Ministerstvu dopravy loni v listopadu, nyní, po vyhlášení téměř 30miliardového tendru, firma návrh prezentuje jako řešení pro případ, že by soutěž na nového provozovatele nevyšla. Stát by se tím rovněž zbavil závislosti na externím správci mýta, uvedla v tiskové zprávě společnost. Cenu odmítla komentovat.

Prodej by představoval především přechod desítek technologických expertů a projektových manažerů, kteří mají správu mýtného systému v Kapschi na starosti, řekl ČTK mluvčí firmy David Šimoník. Podobný systém, ve kterém většinu citlivých úkonů v rámci mýta spravuje státní firma, funguje například v Rakousku. Tento model prosazoval už předchůdce současného ministra dopravy Antonín Prachař.

Myšlence na emancipaci ŘSD při zpoplatňování komunikací se podle kuloárních informací nebrání prakticky žádná parlamentní politická strana. Kdyby existovala vůle, nezabral by samotný proces legislativně-právně více než rok, rok a půl. Stát by tím získal mýtný systém a jeho provozování plně do svých rukou, při vhodném řízení by dokázal dále optimalizovat ekonomiku celého řešení, spoustu činností by mohly synergicky vykonávat další složky ŘSD nebo státu.  

V provozování mýta existují v Evropě či ve světě dva základní přístupy – rakouská cesta spočívající v silném státním provozovateli, který zaměstnává specialisty pro provoz mýta a kompletně si řídí všechny činnosti. Pak zbytek Evropy včetně Česka preferuje zasmluvnění externího specialisty, který kompletně zastřeší všechny mýtné činnosti, ručí za kvalitu výběru a stát jen inkasuje peníze a kontroluje najatého specialistu. To je přístup nejvyhledávanější a vychází do jisté míry z obecné neschopnosti států vykonávat složité činnosti po časový horizont delší než je jedno volební období. 

Pro tuzemské podmínky by se nabízel jakýsi mezistupeň. Ministerstvo dopravy by si koupilo/najalo specializované mýtné projektové manažery a technické specialisty, kteří by pro stát optimalizovali, řídili a soutěžili jednotlivé provozní činnosti. Šlo by například o technického provozovatele (stát nikdy nebude umět vyvíjet mýtné technologické know-how, kterým disponují velcí mýtní hráči), dodavatele bankovních služeb, distribuční síť pro palubní jednotky a uživatelský servis, nebo samotné kontrolní činnosti mýta.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka je nyní prioritou úřadu dokončení mýtného tendru, čímž ministerstvo plní nařízení vlády. „Nechápeme, proč se odborníci Kapsche nyní nesoustředí spíše na studování zadávací dokumentace a podle všeho vymýšlí jiné varianty, než je férová soutěž, která nepreferuje žádnou technologii,“ reagoval Ťok na informace o prodeji části Kapsche státu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

migranti

Dobrý den, prohlášení Nerudové o migrantech jsem taky nepobral. Ale můj dotaz zní, zda se ví, kolik je v ČR aktuálně migrantů? A co si myslíte o migrantech z Ukrajiny? Máme je přijímat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Pohlreich zničil dnešní politiku. „Na plný kule...“

11:08 Zdeněk Pohlreich zničil dnešní politiku. „Na plný kule...“

„To, co mně na tom vadí nejvíc, je to, že tady někdo do tebe něco hustí na plný kule a snaží se tě p…