Kapsch se odmítá vzdát, nenávistná kampaň jej prý nezastaví

13.05.2019 15:39

Ani po několikaměsíční nenávistné mediální kampani, především ze strany vládních politiků, rakouská společnost Kapsch po skončení smlouvy na provoz mýta z Česka neodejde. I když kritika postrádala jakékoliv věcné argumenty, značně poškodila renomé jinak v Evropě i ve světě všeobecně pozitivně respektované společnosti. To, že u nás spíše otloukánek vítězí i ve sledovaném a respektovaném německém tendru na mýto pro osobní auta, je určitě pro mnohé české politiky a „odborníky“ na mýto překvapením. Německé ministerstvo dopravy společnosti Kapsch udělilo kontrakt za dvě miliardy eur (51,5 miliardy korun) s platností na nejméně 12 let s možností prodloužení až na 15 let. Kapsch již v říjnu získal zakázku na provozování samotného systému elektronického mýta v Německu, rovněž zatím na 12 let.

Kapsch se odmítá vzdát, nenávistná kampaň jej prý nezastaví
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

U nás se chce v budoucnu rakouská společnost zaměřit na další projekty, například systém elektronických dálničních známek. V rozhovoru s ČTK to řekl generální ředitel tuzemského Kapsche Karel Feix. Rakouská firma je provozovatelem mýtného systému v Česku od roku 2007, na konci letošního roku ji vystřídá konsorcium CzechToll/SkyToll.

„Hlásíme se do různých tendrů a počítáme s tím, že bychom mohli v některých uspět,“ řekl Feix. Společnost bude mít zájem například o provoz připravovaného systému elektronických vinět, s jehož zavedením stát počítá od roku 2021. Zmínil také zvažovaný systém vysokorychlostního vážení vozidel nebo projekty tzv. smart cities, které zahrnují rovněž inovativní řešení dopravy ve městech. 

Šéf Kapsche nevyloučil ani možnost zapojení firmy do fungování budoucího mýtného systému například v roli subdodavatele. „Pokud by nás někdo oslovil, tak ten zájem by mohl být logický. V tuto chvíli ale takové jednání není na pořadu dne,“ podotkl.

Feix vyloučil, že by po skončení provozu mýta byla ohrožena další budoucnost firmy v Česku. Aktuální podle něho není ani případný prodej podniku. V minulosti Kapsch nabízel prodej části firmy státu.

Mýtný systém není ani v současnosti jedinou zakázkou Kapsche v Česku. Kromě mýta je například dodavatelem signálu GSM-R na české železnici a dalších menších projektů.

Kolem českého tendru na mýto panuje mnoho pochybností a nejasností. Na jednu nesrovnalost, zatím ani novým ministrem dopravy Kremlíkem nepovšimnutou, upozorňuje tiskový mluvčí Kapsche David Šimoník. „Provoz současného státního mýta by za podmínek určených v tendru vyšel na 8,9 mld. korun, proti bývalým ministrem Ťokem podepsaných 10,75 mld. korun. Kdyby stát soutěžil provozovatele svého mýtného systému, padla by cena ještě výrazně níž, možná až k pěti až šesti miliardám. Zpoplatnění silnic nižších tříd bylo účelovým manévrem bývalého ministra, jak zbytečně stavět nové mýto na zelené louce za miliardy daňových poplatníků. Stát od něj hned po tendru ustoupil a zavádí nulové mýto, což znamená, že občané v regionech zaplatí provoz systému, ale nevybere se tam nic. Stovky funkčních mýtných bran, které skončí ve šrotu, jsou další nemalou miliardovou položkou, o kterou se cena nového mýta logicky ještě navýší,“ upozorňuje tiskový mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník.

Ze zhruba 870 kilometrů silnic první třídy, o které se mýto v příštím roce rozšíří, by tak mělo být zdarma přibližně 600 kilometrů. ČTK to sdělila předsedkyně Asociace krajů ČR Jana Mračková Vildumetzová (ANO). Nulovou sazbu bude muset ještě schválit vláda, kraje však loni dostaly slib, že stát bude jejich výběr respektovat.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ane

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…