Pondělí 30. června 2025 je posledním dnem, kdy musejí firmy a organizace, které byly plátci televizních poplatků už před 1. květnem 2025, nahlásit České televizi a Českému rozhlasu počet svých zaměstnanců. Česká televize jim podle toho následně vypočítá výši koncesionářských poplatků, ti s méně než 25 zaměstnanci by poplatky platit neměli. Už minulý týden však vypukla debata o tom, zda by se přece jen také neměly registrovat firmy s méně zaměstnanci.
V čem konkrétně panuje mezi podnikateli zmatek, popsal na X poslanec hnutí ANO Patrik Nacher, který vidí problém v tom, že zákon špatně definuje pojem „poplatník“. Pojem „poplatník“ totiž nemusí být totožný s tím, kdo skutečně platí poplatky.
Proto Nacher informoval, že do 1. července 2025 se musejí registrovat všichni podnikatelé, i ti, kteří mají méně než 25 zaměstnanců. Nacher upozornil, že podle aktuálního právního výkladu, který potvrdil i právník České televize na mediálním výboru, se musí registrovat každý, kdo je považován za „poplatníka“ – tedy každý, kdo vlastní televizi nebo rádio, i když ve výsledku nebude muset platit nic.
Zároveň poslanec hnutí ANO podotkl, že tento výklad je v rozporu s tím, co radí zaměstnanci pomocné linky ČT. Aktuální dění Nacher vnímá jako ukázku „zbytečné byrokracie“, kterou podle něj vláda podnikatelům „hází klacky pod nohy“. Zároveň dnes, v pondělí 30. června, upozornil na to, že web pro registrace poplatníků kolabuje.
???? Rozhlasové a televizní poplatky - poslední den k registraci firem a OSVČ??
— Patrik Nacher (@PatrikNacher) June 30, 2025
Pro firmy a OSVČ je dnešek posledním dnem k tomu, aby ČT a ČRo nahlásili počet zaměstnanců, který je rozhodující pro placení koncesionářských poplatků. Co bylo v posledních dnech právním výkladem… pic.twitter.com/7mpjk2tNh9
Novinář Čestmír Strakatý rovnou popřál všem, kteří „sedí u kolabujícího webu ČRo“, jen aby zjistili, že nic platit nemusejí, hezký den. Už dříve se v návaznosti na příspěvky poslance Nachera zamýšlel nad tím, jak moc asi chtěla vláda Petra Fialy (ODS) všechny OSVČ a firmy „nasrat“.
Všem, kteří teď sedí u kolabujícího webu ČRo, aby se proklikali k tomu, že nic neplatí, přeji hezký den.) https://t.co/jkEF6P0nDh
— Čestmír Strakatý (@cestmirstrakaty) June 30, 2025
Česká televize mezitím na X sdílela připomínku o povinnosti registrace. Daným poplatníkům měl údajně během května a června dojít do datové schránky návod, jak postupovat. Pro případné nepřesnosti Česká televize prodloužila pracovní dobu své informační linky až do 20 hodin, aby se mohli plátci doptat na nepřesné informace.
Z reakcí na platformě X je však evidentní, že zmatených plátců je spíše více než méně, informační linka je nedostupná, mnohým žádný návod do datové schránky nepřišel a webová stránka pro registraci se doopravdy seká.
„Oceňuju, že na infolince máte jeden telefon, který je obsazený. Oceňuju, jak dokážete mít nefunkční systém pro registraci. Oceňuju, jak nedokážete komunikovat povinnost registrace,“ ironicky reagoval jeden z pravděpodobných poplatníků.
Oceňuju, že na infolince máte 1 telefon kterej je obsazenej.
— Rostislav (@Rostisl95118542) June 30, 2025
Oceňuju jak dokážete mít nefunkční systém pro registraci.
Oceňuju jak nedokážete komunikovat povinnost registrace.
„Probíhá to jako všechno, co dělá stát, nefunkční, mizerná informovanost o chybách systému, nechutná komunikace obecně...,“ pohoršil se jiný uživatel sociální sítě X.
Probíhá to jako všechno co dělá stát, nefunkční, mizerná informovanost o chybách systému, nechutná komunikace obecně...
— Umpalump (@Laskonka18) June 30, 2025
Že je infolinka „permanentně obsazená“, uvedla na X také uživatelka Lucie. „Když se dovolám, tak vyzvání a pak mi oznámí, že jsou operátoři vytíženi, a hovor se přeruší,“ popsala svou zkušenost s tím, že ani na e-maily se jí nedostává odpovědi.
Infolinka je permanentně obsazená.
— mydearnanny (@luciestepan) June 30, 2025
Když se dovolám, tak vyzvání a pak mi oznámí, že jsou operátoři vytíženi a hovor se přeruší.
Na e-mail nikdo nereaguje.
Změny nemůžete provést sami (např. adresa), musíte jim napsat a opět…nikdo nereaguje.
Neni žádná možnost komunikace!
„Do datové schránky jste mi rozhodně nic neposlali,“ ohradila se další uživatelka sítě X.
Do datové schránky jste mi rozhodně nic neposlali.
— Amina (@amina_pucalkova) June 30, 2025
Další z uživatelů komentoval současné dění okolo koncesionářských poplatků jedním výstižným slovem: „Středověk.“
Středověk.
— Zeck (@ZeckTyler1) June 30, 2025
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Kratochvílová