Přijde rok 2035 a vy si těsně před ukončením prodeje aut se spalovacími motory zakoupíte jeden z posledních vozů s konvenčním pohonem. Pokud budete smířeni s plány na nárůst cen paliv prostřednictvím emisních povolenek od Evropské unie a budete jej chtít udržovat, aby vám co nejdéle sloužil, může vám do provozování takového vozu „hodit vidle“ nikoliv opotřebení, nýbrž to, že nebudete mít co do něj natankovat. A do již po 10 letech. Nehledě na to, že by dané auto mohlo sloužit ještě několik dalších let.
Právě takový scénář se může odehrát v sousedním Německu, jelikož sílí hlasy po urychlení cesty k autům jezdícím zejména na elektrický pohon po jasném časovém vymezení konce „spalováků“.
Jak poznamená německý Welt, dít se tak má podle zastánců rázného kroku v čele se Svazem německého automobilového průmyslu VDA „v duchu ochrany klimatu“.
VDA tvrdí, že podíl obnovitelných paliv bude v roce 2030 stále nízký a „aby bylo možné poskytnout další pobídky pro investice a nabídky již nyní“, má být „naléhavě zapotřebí dlouhodobá orientační cílová cesta, která povede po roce 2030 s průběžnými cíli ke klimatické neutralitě v roce 2045 (v Německu) nebo 2050 (v rámci EU)“.
„Taková cesta již existuje pro leteckou a lodní dopravu a je naléhavě třeba ji doplnit pro silniční dopravu. Tento cílový rámec by měl předepisovat vyšší roční snížení emisí skleníkových plynů pro odvětví pohonných hmot,“ uvádí VDA a „jako prozatímní cíle“ požaduje VDA snížení emisí skleníkových plynů prostřednictvím obnovitelných paliv v silniční dopravě o 60 % do roku 2035, o 90 % do roku 2040 a o 100 % do roku 2045, což by de facto znamenalo, že by se „v zájmu ochrany klimatu od roku 2045 neměla na německých čerpacích stanicích prodávat žádná fosilní paliva“.
K tomu, že svaz zastupující německý automobilový průmysl vyzývá k zastavení prodeje benzinu a nafty od roku 2045 týdeník Der Spiegel podotýká, že se zdá o „překvapivý návrh“, ale má za ním být „vypočítavost“.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas