Místostarosta Lachnit o Galerii Prádelna: Nejedná se o klasickou „sterilní“ galerii, ale živý komunikační prostor

31.07.2014 14:06

ROZHOVOR Nedílnou a významnou součástí Komunitního centra Prádelna na pražském Smíchově je Galerie Prádelna. Původní idea nabídnout prostor pro prezentaci tvorby talentovaných dětí a začínajících umělců byla již dávno překonána a nyní se tam představují projekty současných i již etablovaných výtvarníků. Blíže nám o aktuálním dění vyprávěl JUDr. Petr Lachnit, 1. místostarosta MČ Praha 5, který nad akcemi galerie pravidelně přebírá záštitu.

Místostarosta Lachnit o Galerii Prádelna: Nejedná se o klasickou „sterilní“ galerii, ale živý komunikační prostor
Foto: Redakce
Popisek: Petr Lachnit, zástupce starosty Městské části Praha 5
reklama

Jaké výstavy byly dle vás v poslední době v Galerii Prádelna nejzajímavější?

Předně bych rád zdůraznil, že galerie je hlavně součástí komunitního centra, tudíž její činnost je s ním úzce provázána a představuje další dílek celistvé mozaiky unikátního komunitně kulturního prostoru Prahy 5.

Loňský rok jsme zakončovali úspěšnou výstavou Miroslava Pangráce ml., v letošním roce se již představilo několik velmi zajímavých autorů, namátkou vzpomínám např. na fotografické výstavy Dalibora Palečka, Alexandra Ivanova nebo expozici velkoformátových fotografií z olympijských her v Soči. Velmi zajímavé a přínosné byly i dva tematické výstavní projekty spojené s doprovodným programem – „Chci vzbudit mrtvou“ o životě pěvkyně Josefíny Duškové a „Příběhy našich sousedů“ zaměřené na Prahu 5. Ještě do prázdnin měli návštěvníci možnost zhlédnout malý průřez z bohaté tvorby známého výtvarníka Vladimíra Hájka, výstava se konala k 20. výročí jeho úmrtí, a v červnu ozdobily prostory Komunitního centra Prádelna fotografie německého dokumentaristy Björna Steinze společně s díly známého hudebníka Mária Biháriho. V tomto případě se navíc jednalo o další výstup spolupráce s Anglo-americkou univerzitou v Praze, jejíž student coby dobrovolník během letního semestru vyučoval seniory z Komunitního centra Prádelna základy anglického jazyka.

Je Galerie Prádelna v provozu i přes léto, nebo zahájí novou výstavní sezonu tradičně až na podzim?

Jelikož přes celé léto funguje Komunitní centrum Prádelna, je samozřejmě možné navštívit i Galerii Prádelna. Navíc se zde nabízí možnost prohlédnout si hned dvě expozice.

Od 8. července zde vystavuje svoje fotografie „sběratel geologických kuriozit“ Ivan Ježek. Jeho snímky, které dokládají, jak je nepříliš rozlehlé území České republiky bohaté na pozoruhodné doklady geologického vývoje Země od nejstarších dob, zachycují pozoruhodné útvary vzniklé během dávných, pro dnešního člověka nepředstavitelně dramatických pohybů a proměn zemské kůry - podmořské sopky, skalní útesy tvarované příbojem moří, která tu před miliony let byla a spoustu dalších jedinečných přírodních krás České republiky.

V suterénu Komunitního centra Prádelna se pak nabízí příležitost prohlédnout si unikátní nástěnnou malbu The See of Strangers vytvořenou umělkyní a psychokartografkou Jessicou Serran, jež mapuje výsledek předchozího projektu The Stranger's Message. V rámci tohoto projektu zapojila další umělkyně, Cristina Maldonado,  40 cizích lidí do vzájemného zasílání SMS zpráv. Po dobu tří týdnů si tak tito lidé denně posílali textové zprávy, a tím – byť na anonymní bázi – sdíleli své životy. Jejich pocity vykresluje právě Jessicy malba. Jessica Serran je kanadská umělkyně s českými kořeny, autorka uznávaného projektu „Atlas české duše“ zachycujícího analogickým způsobem vpády do vnitřních krajin duše, kde se představy o tom, kdo jsme, srážejí s představami o tom, kde jsme, zkoumajícího průsečíky, kde se historie, kultura, státní příslušnost a identita sbíhají v psychice obyvatel. Nástěnná malba The See of Strangers představuje velmi atraktivní a prestižní příspěvek do portfolia Galerie Prádelna a jde o další výsledek spolupráce s Anglo-americkou univerzitou v Praze.

Jaký je smysl spojení provozu galerie a komunitního centra dohromady?

Jak jsem již zmiňoval na začátku našeho rozhovoru, Galerie Prádelna tvoří neoddělitelnou součást samotné koncepce komunitního centra coby prostoru pro komunitně kulturní činnost v nejširším slova smyslu. Nejedná se tedy o klasickou „sterilní“ galerii, ale živý komunikační prostor, kde se potkávají lidé s umělci, dochází zde k přirozenému propojování a poznávání na první pohled naprosto odlišných jedinců i skupin. Konkrétně to mohu doložit příklady z poslední doby - spontánní vystoupení romských dětí na vernisáži Mária Biháriho nebo aktivní zapojení SENzačních SENiorů do přípravy nástěnné malby Jessicy Serran, kdy klub SENSEN v Komunitním centru Prádelna pomohl s financováním nákladů na barvy. Principem umění je přece vejít do kontaktu s dílem, potažmo jeho tvůrcem, a to je možné, když se procházíte krajinami jeho „světů“ vybaveni vlastními příběhy a zkušenostmi, které sdílíte. De facto je toto i základním principem moderní komunitní práce, což snad nejlépe potvrzuje smysluplnost tohoto spojení. Navíc v poslední době se podobná interakce stává trendem i v zavedených tradičních galeriích a jsem rád, že na Praze 5 dokážeme nejen držet krok s moderními směry, ale sami objevovat nové a přínosné formy činnosti ve prospěch našich občanů.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: ava
reklama


Další články z rubriky

Odporní lidé z TOP 09. Svinstvo. Protektorát hákového kříže. Historii nelze přepsat, vzkazuje dokumentarista starostovi Kolářovi

11:45 Odporní lidé z TOP 09. Svinstvo. Protektorát hákového kříže. Historii nelze přepsat, vzkazuje dokumentarista starostovi Kolářovi

„Odporní lidi, podlost a svinstvo,“ bouchly saze režisérovi Davidu Martínkovi poté, co zjistil, že v…