Most za miliardu, na který nemohou auta?! Macinka z Motoristé sobě udeřil proti Hřibovi

12.08.2022 8:40

Jedním ze subjektů, které se budou v Praze ucházet o přízeň voličů v následujících komunálních volbách, je i hnutí Motoristé sobě. Stojí za ním člen Institutu Václava Klause a bývalý zástupce ředitele prezidentské kanceláře v dobách působení Václava Klause na nejvyšším postu České republiky, politolog Petr Macinka. Ten byl i hostem Daniely Drtinové na zpravodajském serveru DVTV.

Most za miliardu, na který nemohou auta?! Macinka z Motoristé sobě udeřil proti Hřibovi
Foto: Repro XTV
Popisek: Politolog, mluvčí IVK Petr Macinka

V úvodu rozhovoru na DVTV se oba protagonisté zabývali otázkou největších a nejdůležitějších pražských problémů. Podle Macinky je největším problémem právě automobilismus, kterému sekunduje nedostatek parkovacích míst a z toho plynoucí problémy s parkováním.

Podle Macinky tyto dva problémy nikdo nechce řešit, žádná politická strana, či hnutí na ně neklade odpovídající důraz a situace se čím dál víc zhoršuje.

„Tak jdeme do voleb my,“ konstatoval v reakci na uvedené Macinka.

Podle něj hnutí Motoristé sobě v první řadě chce řešit právě tyto dva nejpalčivější problémy.

Drtinová Macinkovi také v rozhovoru připomněla jeho prohlášení, že Magistrátu se zmocnili levičáčtí extremisté, což Macinka nerozporoval. V této souvislosti si oba aktéři vyjasnili i některé používané termíny. Drtinová tvrdila, že Piráti se Prahy nezmocnili, že byli zvoleni, Macinka souhlasil, přesto trval na tom, že Piráti se Prahy po volbách zmocnili, resp. ji napadli.

Pirát je zločinec, ten má loupit a krást, říkal Macinka.

Název si Piráti zvolili v nadsázce, oponovala Drtinová.

Název zvolili v nadsázce, my také používáme nadsázku, vysvětlil jí Macinka a poukázal na důkaz, který měl demonstrovat, že Piráti nejsou těmi pravými pro vedení Prahy a řešení její dopravní situace. Tím je podle něj projekt mostu za miliardu, kam nebudou smět automobily.

Drtinová se zřejmě v souvislosti s jednostranným zaměřením Macinkova hnutí zeptala, zda by Macinka byl primátor i těch, kteří jezdí na kole?

Anketa

Mají Babišovi odpůrci právo narušovat pokřiky či silnější formou jeho mítinky?

6%
91%
hlasovalo: 37563 lidí
Ten odpověděl, že ano, ale že je třeba dát vedle sebe počty aut a počty jízdních kol.

„Jde o miliony aut a nepoměrně méně kol,“ řekl.

Na argumentaci Drtinové, že kola šetří životní prostředí, odpověděl, že životnímu prostředí především nepomáhají řešení, která způsobují zácpy a kolony a omezování dopravy.

„Chceme zprůjezdnit Prahu a odstranit bariery,“ prohlásil Macinka a pokračoval s tím, že Praha má hustou síť cyklostezek, což je podle něj v pořádku a má to tak být. Nicméně je třeba oddělit tuto infrastrukturu od silnic pro auta. Chce prý bezpečí pro cyklisty, ne pruhy na hlavních silnicích.

„Jízda na kole je volnočasovou aktivitou, není to existenční záležitost,“ dodal.

Jako příklad nekompetence pražského vedení zmínil Divadelní ulici a Smetanovo nábřeží. V této souvislosti mluvil Macinka o bezohledném omezování dopravy bez náhrady kvůli tomu, že tam projede pár cyklistů.

Řeč se potom točila kolem pražského rozpočtu, investic a oblastí, kde lze podle Motoristů sobě ušetřit.

„Tvrdíte, že se nestaví, přitom se třeba opravuje Barrandovský most,“ podotkla Drtinová v reakci na program Motoristů.

Macinka ale trval na tom, že se nestaví, pouze se opravuje.

barrandovský

„Desítky let je v plánech zakreslený vnitřní okruh a ten Praha potřebuje jako sůl a nestaví se,“ argumentoval a pokračoval: „Stejně tak je to i s vnějším okruhem.“

Podle Macinky není vnější pražský okruh jen věcí státu, jak říká Hřib, ale právě Praze musí nejvíc záležet na tom, aby byl dostaven a měla by se o to snažit a vyjednávat s jednotlivými pražskými částmi.

DVTV připomněla Macinkovi i několik bodů z programu Motoristů sobě, které obsahovaly škrty v rozpočtu města.

- Škrtat budeme v ekonomické kapitole Rozvoj, kde se ovšem často o rozvoj nejedná a je to černá díra v rozpočtu.

- Škrtat budeme také v rozpočtové položce Vnitřní správa, ta dosahuje částky 12,6 mld. Kč

- Škrtat budeme třeba v Kultuře, ta dosahuje 4,1 mld Kč a financuje štědře některá politicky angažovaná divadla. Ta si na sebe budou muset vydělat jako ty ostatní.

A v kritice ekonomické části programu Motoristů Drtinová neustávala.

„Chcete si vzít úvěr od Evropské investiční banky, tedy zadlužit Prahu?“

„Umíme sestavit vyrovnaný rozpočet. Na druhou stranu jsme ochotni ho obětovat za to, aby měli lidé zdarma metro,“ reagoval Macinka s tím, že málokdo ví, že příjem Dopravního podniku z jízdného je v porovnání s jeho dalšími příjmy a náklady zanedbatelnou částkou.

Rozhovor se pak zacyklil, když Drtinová neustále opakovala, že Motoristé chtějí zadlužit Prahu a Macinka dokola říkal, že to není nutné, ale obětují to kvůli např. jízdnému v metru zdarma.

„Jediná alternativa vůči automobilové dopravě nejsou koloběžky a kola, ale MHD. Proto se Motoristé snaží motivovat lidi, aby jezdili více MHD. Metro zdarma a ostatní MHD za 1000,- Kč ročně.“

To by podle Macinky zaručilo, že by si kupón koupil každý, včetně turistů. Navíc by držitelé tohoto kupónu měli zdarma P+R parkovišlě v okrajových částech Prahy, odkud lze pokračovat MHD do centra.

„Děti by měly jezdit bezplatně, tím odpadnou ty ohavné exekuce,“ dodal Macinka.

Použil ale i další argument a tím je čas trávený Pražany a lidmi, kteří Prahou projíždějí v kolonách. S tím souvisí nejen ztráta času, ale i finanční náklady za to, že člověk sedí v pracovní době v autě, které stojí v koloně.

„Nikdo zatím nespočítal, kolik času a tím i peněz lidé prostojí v kolonách. To může být také podstatný aspekt,“ dodal Macinka.

reklama

autor: MaA

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Miroslav Balatka byl položen dotaz

Můžete definovat, co je dezinformace?

Všichni o nich mluví, ale co to přesně je? Třeba za covidu jsme byly svědky toho, jak se měnilo, co je pravda a co dezinformace

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Už se perou! Před volbami je v komisi dusno. „Uršula“ má problém

8:21 Už se perou! Před volbami je v komisi dusno. „Uršula“ má problém

Ani nenastoupil. Německý europoslanec Markus Pieper měl reprezentovat v EU malé a střední podniky. J…