Slovanská epopej v suterénu obchodního domu? Malíř Alfons Mucha věnoval soubor dvanácti pláten Praze s podmínkou, že pro ni mají být vystaveny vlastní prostory. Způsob, jakým je tato podmínka naplněna, vyvolává značné pochybnosti. A nejen z důvodů uměleckých, ale i finančních.
Od roku 1928, kdy autor po osmnácti letech práce slavnostně věnoval plátna metropoli, se nepodařilo situaci vyřešit ve smyslu splnění podmínky, že „město Praha umístí hotové obrazy na vlastní náklady v budově výslovně vystavěné k tomuto účelu“. Mezitím epopej na různých místech Prahy, České republiky i světa obdivovaly miliony lidí.
V roce 2016, 88 let po předání, začal vnuk autora John Mucha dílo od Prahy vymáhat zpátky. Žaloba byla podle řady právníků absurdní (Alfons Mucha nebyl nikdy vlastníkem díla, tím byl americký průmyslník a mecenáš Crane, přítel T. G. Masaryka, který si u Muchy dílo objednal a zaplatil), ale spory se táhnou až do současnosti. Na přelomu roku, krátce před jednáním odvolacího soudu, vznikla mezi Muchou a vedením města dohoda.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo