Nové "openkarty" už v únoru nebudou. Náměstek Stropnický vzkazuje: Kupujte jízdenky

29.01.2015 21:30

Matěj Stropnický by stavebníkům rád uložil povinnost, aby do nových staveb zakomponovali i prvky energetické soběstačnosti budov. Znamená to snad, že bude Praha plná solárních panelů? Nejen na to Stropnický odpovídal ve čtvrtečním Hyde parku České televize. Vyjadřoval se i ke kauze Opencard. Části Pražanů vzkázal, že v únoru si budou muset vystačit v dopravě s ne právě levnými lístky. Hovořil i o podrazu v koalici a o nutnosti regulovat počet kamionů vpuštěných do ČR.

Nové "openkarty" už v únoru nebudou. Náměstek Stropnický vzkazuje: Kupujte jízdenky
Foto: Hans Štembera
Popisek: Matěj Stropnický

V úvodu hovořil o tom, jak mu policie zabavila počítač, coby někdejšímu radnímu na Praze 3. "Policie si asi stále čte moje e-maily," prohlásil hned na úvod.

Pak se rozpovídal o Pražských stavebních předpisech. Praha dostala patnáct měsíců na to, aby je upravila. Ministerstvo pro místní rozvoj je totiž ostře kritizuje a pozastavilo jejich platnost. "Je potřeba se podívat na to, jestli Pražské stavební předpisy chrání zeleň, památky a podobně. Otázka je pak ještě jiná. Tady se hodně debatovalo o billboardových lobby, ale mě překvapuje, že v pozadí stojící lobby developerů také nekřičela. Na to se chci podívat," podotkl.

Posvítit si chce také na reklamu na menších objektech. Stejně tak by rád posílil energetickou soběstačnost jednotlivých budov. "Řekněme povinnost stavebníků stavět v budovách prvky, které by mohly vyrábět energii," uvedl Stropnický. Znamená to snad, že bude Praha plná solárních panelů? "Rozhodnutí je na odbornících," tvrdí člen Strany zelených.

V únoru si kupujte jednorázové jízdenky

Následně se vyjádřil i ke kauze Opencard. Zdůraznil, že není odborníkem na všechno a tato kauza spadá přímo pod novou primátorku, ale Pražany ujišťoval, že po 31. lednu se pro stávající držitele červené plastové kartičky nic nemění. "Je si třeba připomenout, že zavedení Opencard bylo odhlasováno velmi dávno za primátora Pavla Béma, který k tomu měl velkou podporu od voličů. A druhý aspekt je ve smlouvách s firmou EMS nevýhodných pro Prahu," zdůraznil. Smlouvy prý nelze vypovědět. Viníky celé situace ale musí najít soudy a následně vyšetřovatelé.

Běžný uživatel ale pojede na svou Opencard i v únoru. Kdo by chtěl kartu, má smůlu. Papírové kupony se ale budou vydávat až od března. A co tedy budou dělat Pražané bez Opencard v únoru? "Budou si kupovat jednorázové jízdenky," vzkázal Stropnický.

Doprava v širší perspektivě

Praha bude připravovat plán udržitelné mobility a využije ho i k přípravě Metropolitního plánu. V této souvilsoti zdůraznil, že je s Ministerstvem dopravy třeba vyřešit otázku regulace vjezdu kamionů na území České republiky a tím následně i do Prahy. "Je třeba regulovat množství kamionů, které vpustíme do ČR. Nebyli bychom první zemí, která to dělá," řekl Stropnický s tím, že podobnou regulaci uplatňuje např. Rakousko.

O dopravě je podle náměstka primátorky třeba uvažovat alternativně. "Města, která se vydala cestou cyklodopravy, pěší dopravy a podobně, jsou dnes dávána za vzor," uvedl Stropnický. Bude třeba prověřit, jestli Praha potřebuje kompletní Pražský okruh. Jde totiž o plán ze sedmdesátých let minulého století, což je zastaralé. Stropnický má za to, že lepší cestou by bylo posílit příměstské vlaky.

Prosazuje však také postavení dalších záchytných parkovišť, aby ta stávající nebyla tak přeplněná. Rád by také zajistil dohled nad těmito parkovišti, aby se majitelé vozů nemuseli bát krádeží. Odmítl ale prozradit, kde by nová záchytná parkoviště rád viděl. "Je to běh na dlouhou trať, ale je třeba si říci, že chceme jít tímto směrem. Bude třeba si říci, jestli chceme Pražský okruh nebo raději metro D," pokračoval v tématu dopravy. Sám se jednoznačně kloní k výstavbě nové linky metra.

Podraz v koalici?

Ve studiu odpovídal také na otázku, proč nehlasoval s koalicí o tendru na svoz odpadu. "Teď má být vypsána zakázka na svoz odpadu na celém území Prahy na příštích deset let," začal své vysvětlení Stropnický. Služba má vyjít na více než 12 miliard korun. A Praha je tu ve dvojí roli. Na jedné straně usiluje hlavní město o to, aby byl tento tendr co nejlevnější, ale na straně druhé je město majitelem firmy Pražské služby, která by chtěla získat co nejvíc peněz. "A co se stane, když tato firma tendr nevyhraje, bude muset prodávat popelářská auta a podobně?" kladl si otázku host.

"My máme povinnost chovat se jako řádný hospodář, což znamená, že musíme zajistit, aby tato firma nepřišla na buben. Ale zároveň musíme zajistit službu svozu odpadu pro Pražany," popisoval rébus, který je třeba vyřešit.

Svůj krok, kdy pro tendr nehlasoval, ale nevidí jako ohrožení koalice. Podle jeho názoru je třeba vše řešit další diskuzí. "Současná rada města musela získat čas, aby mohla zjistit, jak na tom firma Pražské služby vlastně je," zdůraznil Stropnický, do jehož gesce tento "horký brambor" spadá.

V závěru pořadu odpovídal na otázku, jakou má vlastně kvalifikaci na post náměstka. Prozradil, že vystudoval mimo jiné i žurnalistiku a léta pracoval jako novinář. A zkušenosti na post náměstka primátorky získal právě působením v komunální politice.

A nakonec trochu v žertu odpovídal, co je biomasa. "Jde o souhrn látek tvořících těla všech živých tvorů. Nejčastěji se ale používá v souvislosti s rostlinami a jejich energetickým využitím. Nejtypičtější biomasa je dřevo, samozřejmě," uzavřel své vystoupení Stropnický. 

reklama

autor: mp

Michal Zuna byl položen dotaz

EURO

V čem by podle vás pro nás měla být výhoda brát mzdy v Eurech? Já nevím, ale nežijete v úplně jiném světe?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Istanbulská úmluva: ČT tvrdě napomenuta za Události

17:50 Istanbulská úmluva: ČT tvrdě napomenuta za Události

Reportáž o divadelním představení, které velmi návodně prezentuje politické téma Istanbulské smlouvy…