Peníze za nic? V pražském dopravním podniku běžná praxe

19.03.2012 23:12

Chtěli byste dostávat peníze jen tak? Kdo by nechtěl. To, co je pro většinu lidí pouhým snem, je zřejmě v pražském dopravním podniku běžnou praxí. I Reportéři ČT se pokusili vysvětlit ohromné odměny prakticky neexistující a nic nedělající firmě údajně zajišťující systém dispečinku pražské MHD.

Peníze za nic? V pražském dopravním podniku běžná praxe
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak ve stanici metra

Ještě v roce 2004 měl Dopravní podnik hlavního města Prahy systém dispečinku, který od nich plně přebrali jejich brněnští kolegové. Právě v Brně měli požadavek, aby systém dispečinku zcela náležel brněnskému dopravnímu podniku.

Jenže v Praze se mezitím leccos změnilo. Vlastně ne tak docela. Systém dispečinku zůstal veskrze stejný, ale zajišťuje jej firma Xanthus, která získala nárok na know how systému a společně s tím i značné peníze z pražského dopravního podniku.

Se společností  XANTHUS spolupracuje dopravní podnik nejspíš od roku 2005, kdy byla uzavřena první smlouva. Podle právničky Petry Bielinové je smlouva na poskytování servisních služeb mezi dopravním podnikem a firmou Xanthus zvláštní.

Co firma pro dopravní podnik dělá není jasné, je však jisté, kolik bere

„Není jasné, co bude firma Xanthus podle této smlouvy vykonávat, nicméně je naprosto zřejmá paušální odměna,“ upozorňuje Bielinové. Podle smlouvy to dělá 560 tisíc měsíčně.

To, co společnost Xanthus pro pražský dopravní podnik skutečně dělá, zůstává nejasným nejen ze smlouvy. Dispečeři DPP prakticky veškerou správu dispečinku zvládají samotní.

Ani kdyby dopravní podnik neměl dostatek lidí na správu celého systému, firma Xanthus by mu trn z paty nevytáhla. Nejedná se skutečně o žádný kolos, Xanthus má 14 zaměstnanců. Pokud tedy poskytuje dopravnímu podniku nějaké služby, dělá maximálně zprostředkovatelskou činnost, kdy využívá jiných externích poskytovatelů.

Auditoři dopravního podniku proto nyní chtějí spolupráci s Xanthusem prověřit. Servisní smlouva z roku 2005 trvala tři roky a už neplatí. Spolupráce ovšem na stejné bázi pokračovala dál. Do konce roku 2011 tak Xanthus vyinkasoval od dopravního podniku celkem 178 milionů.

A například letos v lednu fakturoval servisní práce za 960 tisíc. Dopravní podnik navíc může mít s vypovězením smlouvy problémy. „Jestliže si firma Xantus hlídá svoje know how a my bychom přešli k nějaké jiné společnosti, tak samozřejmě, než se přejde na nový systém, přinese to určitě nějaké problémy v řízení dopravy,“ přiznává místopředsedkyně představenstva dopravního podniku Magdalena Češková.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pal

Tomio Okamura byl položen dotaz

Nemáte krátkou paměť?

Když se ohlédnete do naší minulosti, tak spousta lidí, včetně mužů raději emigrovala, než aby šla bojovat nebo se podřídili režimu. A myslím, že by se stejně zachovala řada lidí i teď a je to pochopitelné. Opravdu myslíte, že je to důvod k tomu ukončit podporu Ukrajině? A vy byste ty bojeschopné Ukr...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tím se Fiala nepochlubil. Drahý účet za energie. Češi zaplatili nejvíc

4:44 Tím se Fiala nepochlubil. Drahý účet za energie. Češi zaplatili nejvíc

Prvenství v rámci všech členských zemí Evropské unie si vydobyla za druhé pololetí minulého roku Čes…