Pětku? Rozepište to žákům slovy, chtěl by Drahoš

19.05.2020 14:32

Koronavirová krize v mnoha oblastech ukázala, že mnohé by se dalo změnit a zmodernizovat. Aktuálním tématem se stalo i české školství, konkrétně známkování studentů. Předseda výboru pro vzdělávání Senátu Jiří Drahoš sepsal výzvu, ve které apeluje na ministerstvo, aby kladlo více důrazu a podpory na slovní hodnocení. Zatím vše záleží na přístupu škol, informuje iDNES.cz.

Pětku? Rozepište to žákům slovy, chtěl by Drahoš
Foto: Archiv školy.
Popisek: Učitelé se na Reálném gymnáziu v Prostějově seznámili s moderní výukou chemie.
reklama

Kromě členů senátního výboru pro vzdělávání se pod výzvu podepsali také někteří poslanci. Například Petr Gazdík (STAN), Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) nebo Marek Výborný (KDU-ČSL). Vzdělávací organizace EDUin prosazuje opustit současný systém známkování dlouhodobě.

Anketa

Líbí se vám zatím kanál CNN Prima News?

3%
92%
hlasovalo: 13231 lidí

I ministerstvo školství doporučilo hodnotit výkon žáků za poslední měsíce slovně. Ministerstvo školství uvedlo, že by uvítalo, kdyby školy upřednostnily na vysvědčení slovní hodnocení, a to zejména u předmětů, jako je výtvarná či hudební výchova. Zda k tomu dojde, záleží ale stále na jednotlivých školách.

„My upozorňujeme, že je systém formativního hodnocení pedagogicky modernější, vstřícnější k dětem a vede k tomu, o co by ve vzdělávání mělo jít – ne o soutěžení a poměřování výkonu, ale o rozvoj osobnosti a vnitřní motivaci,“ říká programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký.

Alternativa k současnému „sumativnímu hodnocení“ je tzv. „formativní hodnocení“. Touto metodou učitel hodnotí, jak moc se jednotliví žáci zlepšili oproti jejich předchozím výkonům, a neporovnává je s ostatními.

Zastánci formativního hodnocení jsou toho názoru, že známky dostatečně nevypovídají o znalostech žáků a vedou je k tomu, aby se učili jenom kvůli tomu, aby dostali jedničky.

Předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová, která je členkou expertního týmu senátora Drahoše, tvrdí, že známka žádným způsobem nepracuje s tím, co žák neumí nebo čemu nerozumí. Číselné ohodnocení mu neřekne nic o tom, jak moc zásadní věci mu v testu chyběly.

Někteří učitelé se změně nebrání, jiní raději zůstávají u známek. Velkou překážku představuje zakořeněný pohled na známkování jako takové. Učitelé by tedy museli „přeprogramovat“ své myšlení. Kromě toho formativní hodnocení také zabere více času.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: nab
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Vy máte vedlejšák v České televizi, rýpak Kováčik do Piráta. A pak nejspíš naštval všechny neziskovky

13:39 Vy máte vedlejšák v České televizi, rýpak Kováčik do Piráta. A pak nejspíš naštval všechny neziskovky

„Politika v době šílené. Podle čeho se pozná, kdo je vlastně ve vládě a kdo v opozici?“ zahájil deba…