Pravda a láska nikdy nezvítězí. EU se podobá jedné instituci ze středověku, upozornil spisovatel Vondruška

12.09.2018 21:59

Generální ředitel TV Barrandov Jaromír Soukup přivítal v jednom ze svých mnoha pořadů spisovatele Vlastimila Vondrušku. A ten před kamerami potvrdil, že je skutečně spisovatelem, který se nebojí nahlas říkat, co si myslí. Prohlásil např., že pravda a láska nikdy nezvítězí nad lží a nenávistí, čímž zpochybnil jedno z hesel prvního českého prezidenta Václava Havla, že pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí. Srovnával také podobnosti Evropské unie a středověké katolické církve. A k tomuto dospěl...

Pravda a láska nikdy nezvítězí. EU se podobá jedné instituci ze středověku, upozornil spisovatel Vondruška
Foto: Hans Štembera
Popisek: Spisovatel Vlastimil Vondruška představil svou novou knihu s názvem Breviář pozitivní anarchie

V úvodu se pochlubil, že ročně se prodává asi sto tisíc jeho knih. Na kontě má asi 1,3 milionu prodejů celkem. Pak přešel na vážnější notu.

Když se dívá do českých dějin, má rád Jana Husa. Vůbec prý není pravda, že husitství je „takové naše malé, české. To nám neberte.“ „Husitstvím začal velký protestantský vzdor, který změnil podobu Evropy. Hus stál na začátku toho všeho. Je to osobnost evropského formátu a v zahraničí je právě proto velice oceňován,“ podotkl Vondruška. Pravda je, že husité také loupili a vraždili, ale také to byli naši předkové. Kdyby jich nebylo, nebyli bychom tu dnes ani my. Nejednali v rukavičkách, ale uspěli. „Ona pravda a láska nikdy nezvítězí nad lží a nenávistí,“ podotkl v této souvislosti spisovatel.

Husité podle něj zkrátka byli hrdinové, kteří ubránili svou pravdu proti celému světu.

Naslouchejte tomu, co říkají prostí lidé

Velice překvapivé prý byly události roku 1989. Tehdy se ukázalo, že zdánlivě pevný režim může ze dne na den ztratit pevnou půdu pod nohama. „Tohle je varování pro všechny mocné, protože žádný panovník to nemá navždy. A každý, kdo si myslí, že je jistý v kramflecích, by měl vnímat to, co říkají prostí lidé, protože ti jsou tím jazýčkem na vahách,“ zdůraznil Vondruška.

Znát historii podle spisovatele a historika neznamená papouškovat data. Lidé by měli pochopit poselství dějin, měli by pochopit filozofická zobecnění, a to prý v Češích pokulhává. „Vezměte si, jaký vlastenecký étos mají třeba Poláci,“ upozornil host. „V Češích vlastenecké cítění mnohdy chybí. A přitom my máme být na co hrdí,“ zdůraznil Vondruška.

Z historie např. zjistil, že středověká katolická církev a dnešní Evropská unie jsou si v jedné věci dost podobné. „Ona si středověká církev potrpěla na předpisy a normy jako Evropská unie. Nevěřili byste, co všechno se dá znormovat. Takže oni znormovali hříchy. Normovaly se různé hříchy, protože idea byla, že věřící může být spasen, ale samozřejmě na to máme ceník,“ popisoval spisovatel praktiky středověké církve. „Takže se znormovalo opilství, různé erotické chování a různé válečné skutky,“ pokračoval host.

Z kontrol pražského arcibiskupství v polovině 14. století prý také víme, že asi polovina tamního kléru měla tajně manželky a kněží měli opravdu velké množství nemanželských dětí. „V kartách prohráli mešní kalich. Opili se a nedošli z hospody na mši. Polonazí tančili se svými farníky na vsi,“ pokračoval Vondruška. Poté popsal svou nejoblíbenější erotickou normu středověku. „V 11. století se církevní koncil zabýval problémem, kolikrát může žena ve svém životě milostně tělesně zhřešit, aby byla ještě spasena. Ten koncil dospěl k číslu 40. A na venkově uměli počítat do deseti, že jo,“ přidal Vondruška se smíchem.

V kostce řečeno, středověký člověk měl na mysli tři prohřešky, chtěl se dobře najíst, opít se do němoty a pořádně se pomilovat.

Obrovský díl viny na migrační krizi neseme my, zdůraznil Vondruška

Ve druhé polovině rozhovoru přešel k českým moderním dějinám. A tady byl poměrně nekompromisní. „Já neznám jiný národ, který by slavil své národní prohry,“ podotkl Vondruška. Pláčeme nad našimi národními prohrami a připomínáme si to. Jiné národy si připomínají spíš to, jak bojovaly a vítězily.

V závěru pořadu došlo i na téma uprchlické krize. Považuje za chybu spojovat všechny formy migrace tzv. do jednoho pytle. Něco jiného je, když chce do země přijít člověk, který se chce začlenit a chce pracovat. „Něco jiného je násilné vniknutí lidí, kteří sem nepřicházejí se žádnou ideou, že oni tu chtějí dobře žít... Ony migrace jsou užitečné, ale musí to mít právní rámec a musí to mít ekonomický rámec,“ zdůraznil Vondruška.

Lidem, kteří potřebují pomoc, má být podle spisovatele pomoženo. Ale my jsme udělali chybu v tom, že jsme sem pustili i ty, kteří pomoc nepotřebují. Celý problém je prý navíc mnohem hlubší. „V posledních dvaceti třiceti letech jsme začali rozmělňovat úctu k evropským hodnotám a dopustili jsme, aby lidé, kteří tu chtějí žít, nerespektovali naši víru a naše zákony. Tady vzniklo to předpolí těch dnešních no-go zón. A pak samozřejmě obrovský díl viny neseme my, protože my jsme nejrůznějšími formami šířili demokracii tak, že jsme rozbili některé zdánlivě nedemokratické, ale fungující politické systémy. V mnoha případech je naše vina ... že ti lidé utíkají,“ vypálil Vondruška nekompromisně. 

To, že Evropa kráčí špatným směrem, ví prý na tomto kontinentě stále více lidí. Teď ale bude potřebovat celý problém řešit, dokud si ještě vystačíme s demokratickými metodami řešení. Pokud budeme otálet, může se podle Vondrušky stát, že už dojde na některá nedemokratická řešení. „A před tím nás teda bůh chraň,“ pravil host.

Podle spisovatele je naší povinností postarat se o to, aby i naše děti a vnuci žili ve svobodné společnosti, podle svých představ a aby spolu stále hovořili česky. Tímto prohlášením celý pořad uzavřel.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivan Hoffman: Přichází generace, které práce nic neříká. Než by se dřela, raději se uskromní

17:45 Ivan Hoffman: Přichází generace, které práce nic neříká. Než by se dřela, raději se uskromní

POHLED IVANA HOFFMANA Je příslovečný brod pro naši civilizaci blízko, nebo se naopak vzdaluje? uvažu…