Je to přesně rok, kdy pražské centrum bylo doslova v obležení zahraničními TV štáby a z Prahy se vysílalo živě do všech koutů světa. Dramatický příběh pětiletého chlapce dojímal diváky u televizních obrazovek. Jeho rodiče se totiž odmítli vzdát svého práva najít pro syna tu nejlepší možnost, a tak když po operaci nádoru bylo jasné, že musí být malý pacient ozařován a rodiče byli informováni o velkém riziku vedlejších účinků a o vysoké pravděpodobnosti, že chlapec bude slepý a hluchý, začal otec zjišťovat, zda existují i jiné možnosti. Odpovědí byla protonová léčba. Špičková ozařovací metoda nabízela přesně to, co hledali. Minimální rizika nežádoucích vedlejších účinků. Fyzikální podstata protonového paprsku a jeho přesné zacílení dávalo šanci, že potřebná dávka záření bude dopravena do cílového objemu, aniž by cestou devastovala zdravé tkáně a poškodila dosud zdravé smysly – zrak a sluch.
Rodiče oslovili několik protonových center a rozhodli se pro Prahu. Ta odpověděla nejrychleji, vyčerpávajícím způsobem, disponovala nejmodernější technologií a s léčbou dětských pacientů měla zkušenosti. Během několika dní přistál malý pacient na ruzyňském letišti a jeho léčba v pražském protonovém centru mohla začít. Celkem tu strávil osm týdnů. A kdo si pamatoval záběry z jeho příjezdu do protonového centra, kdy ležícího pacienta bez známek pohybu vykládali ze sanitky k prvnímu ozařování, nemohl teď po roce uvěřit vlastním očím. Letos v létě se totiž celá rodina do Prahy vrátila, aby se pochlubila pokroky, které Ashya udělal. Chlapec vystoupil z auta a zamával do kamer. Ani tentokrát si jeho návštěvu média nenechala ujít a pozornost, kterou chlapci věnovala, vyvolala různé komentáře. Lidé se většinou z jeho pokroku radovali a rodině přáli jen to nejlepší, čeští rodiče se ale také ptali, jak je to s dostupností léčby pro české děti, dotazy směřovaly i na VZP, které se podobný zájem moc nezamlouval, je pořád jedinou českou pojišťovnou, která s protonovým centrem smlouvu neuzavřela, a někteří nepřátelsky naladění úředníci dokonce mluvili o marketingové kampani. Jenže pozornost, kterou příběh malého Ashyi po celém světě vyvolal, je nejen pochopitelná, ale i užitečná. Odvaha, kterou jeho rodina musela prokázat- čelit zájmu novinářů, vysvětlovat své důvody a nechat celý svět nahlédnout do příběhu jejich syna, ve výsledku pomohla mnoha ostatním.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: az