Příběh z Prahy, květen 2020. Haló, haló, tady úředník z dopravy. Neměli byste zájem o zakázku? Sice už skončil termín, ale to nevadí, ne? Co? Chcete? Das ist super! Danke schön…

16.05.2020 4:48

Správa železnic (SŽ) připravila ve spolupráci s Ministerstvem dopravy průzkum trhu, který má pomoci s přípravou projektu vybudování ETCS úrovně L2 v traťovém úseku státní hranice Německo – Děčín – Ústí nad Labem – Kralupy nad Vltavou. Zahájení tohoto průzkumu bylo 30. 3. 2020 oznámeno ve věstníku veřejných zakázek a jeho prostřednictvím také v systému Úředního věstníku Evropské unie (TED). Zájemci o účast v průzkumu se mohli přihlásit nejpozději do 13. 4. 2020 do 12:00. A právě v tuhle hodinu náš příběh začíná.

Příběh z Prahy, květen 2020. Haló, haló, tady úředník z dopravy. Neměli byste zájem o zakázku? Sice už skončil termín, ale to nevadí, ne? Co? Chcete? Das ist super! Danke schön…
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dráhy v rámci opatření proti koronaviru zažívají omezený provoz. Vlaky nejezdí do zahraničí a hodně spojů je zrušeno

Anketa

Byl by šéf ODS Petr Fiala dobrým premiérem?

3%
97%
hlasovalo: 33538 lidí
ParlamentníListy.cz se totiž od vysokého zdroje z resortu dopravy dozvěděly o tom, že uvedený průzkum byl prý až podivně lámán přes koleno. Jak? „Tam jde hlavně o ty termíny. 13. dubna se mělo vše ukončit. Tak to bylo zadáno. Jenomže se to nestalo, ačkoli se do průzkumu firmy přihlásily. Proč, na to neumím odpovědět úplně přesně, a jsem za to rád,“ uvedl tento zdroj, který si nepřál být jmenován.

„Mohu vás ale navést na dvě jména. Jsou to dva lidé z dopravy, kteří právě proto, že zřejmě nebyli spokojení s tím, kdo se přihlásil, začali aktivně oslovovat firmy v zahraničí, aby se sem přihlásili. Důvody pro prodloužení termínu byly stanoveny bez udání důvodu na konec dubna, čeká se stále, ten postup je opravdu zarážející,“ sdělil náš zdroj.

Jeho informace potvrdil i další oslovený muž. V jeho případě nebudeme naznačovat ani prostředí. „Bojím se, to není úplná sranda, rozkrývat, jak to pod ministrem Havlíčkem chodí,“ uvedl.

Než se pustíme do skladby odpovědí, shrňme dosavadní zjištění.

Správa železnic (SŽ) připravila ve spolupráci s Ministerstvem dopravy průzkum trhu, který má pomoci s přípravou projektu vybudování ETCS úrovně L2 v traťovém úseku státní hranice Německo – Děčín – Ústí nad Labem – Kralupy nad Vltavou. To, co samotné ETCS znamená, je vysvětleno na konci materiálu. Zájemci o účast v průzkumu se mohli přihlásit nejpozději do 13. 4. 2020 do 12:00. Některé subjekty tak učinily. I přesto došlo k prodloužení termínu. A do procesu se zapojili nejméně dva lidé z Ministerstva dopravy. Podle všech indicií jde o zaměstnance oddělení infrastruktury železnic zmíněného resortu. Tito lidé aktivně oslovovali firmy s tím, aby se do průzkumu přihlásili také. Ale až ke konci řádného termínu. Proč? Odpovíme.  

Anketa

Která TV teď přináší nejlepší zpravodajství? (Ptáme se od 12.5.2020)

9%
67%
14%
hlasovalo: 13643 lidí
Jako první jsme oslovili zhruba desítku stavebních firem. Šlo o významné subjekty. Chtěli jsme znát jejich zájem o uvedený průzkum. „Ano, naše společnost se ucházela o tendr prostřednictvím registračního formuláře na Průzkum trhu k projektu vybudování European Train Control System (ETCS) a v řádném termínu, tedy do 13. 4. 2020 jsme se přihlásili,“ sdělila redakci společnost AŽD. Dalo se to čekat. Jde o předního českého dodavatele řídicích a zabezpečovacích systémů pro dopravu. Přídavné jméno české je v tomto ohledu velmi důležité. Důvody objasníme. „Průzkumy trhu se nezabýváme," reagoval zástupce firmy Chládek a Tintěra. Obdobně i společnost SYNER, která dlouhé roky patří mezi nejvýznamnější subjekty v zemi. „Děkuji Vám za zájem o dění ve skupině Metrostav. Je mi líto, leč zakázky ve fázi soutěže, i ty, kterých se neúčastníme, vzhledem ke kolegům konkurentům a investorům nekomentujeme,“ řekl ParlamentnímListům.cz Vojtěch Kostiha. „SUDOP PRAHA se věnuje oblasti ETCS dlouhodobě. Mohu potvrdit, že i o tento projekt Správy železnic (dříve SŽDC, dnes SŽ), máme zájem,“ potvrdil Jakub Ptačinský.

Informace, které jsme obdrželi, se potvrdily. Už nyní prokazatelně víme o dvou českých subjektech, které se do průzkumu přihlásily. O to zajímavější jsou další slova zdroje. „Ano, české společnosti tam byly. Ale ti lidí z ministerstva řešili hlavně zahraniční subjekty, o ty jim šlo, chtěli, aby se tam přihlásily firmy mimo republiku, což v dnešní době, kdy každý zaměstnavatel řeší budoucnost, absolutně nechápu. Ani tady nebudu rozvádět své osobní postoje, proč tak ti dva pánové činili,“ popsal.

ParlamentníListy.cz tudíž další dotazy směřovaly na již zmíněný resort dopravy a také na Správu železnic.

„Prováděný průzkum trhu má za cíl zjistit informační potřebu o zákaznících nebo o trhu. Zprostředkovává poznatky pro identifikaci a analýzu trhu, přání, požadavků a očekávání jak zákazníků, tak potenciálních dodavatelů, velikosti trhu a jeho potenciálu, či struktuře apod. Správa železnic, stejně tak Ministerstvo dopravy, tuto činnost provádí již dlouhodobě, a to v podobě jak současných dodavatelů, tak nyní i dodavatelů potenciálních. Z těchto důvodů se běžně s těmito společnostmi komunikuje, bez této činnosti nelze tento průzkum provádět. Současně by Ministerstvo dopravy a jeho odborní zaměstnanci neměli možnost získat informace například o nabízeném zboží na trhu a jeho možnostech,“ přiblížil počínání některých úředníků resortu jeho mluvčí František Jemelka. „Oslovení potenciálních zahraničních dodavatelů je běžnou formou komunikace v právě probíhajícím průzkumu, ať už proběhl formou zaměstnanců Ministerstva dopravy nebo Správy železnic,“ doplnil.

Právě Správa železnic byla naší další zastávkou. „U Vámi zmiňovaného projektu Správa železnic vyhlásila a v současné době koná pouze průzkum trhu. Není to žádný tendr či výběrové řízení. Rozdíl mezi výběrovým řízením a průzkumem trhu je zcela zásadní. Z průzkumu trhu nevychází žádný vítězný uchazeč a investorovi nevznikají žádné finanční závazky,“ sdělila redakci rázná mluvčí SŽ Radka Pistoriusová. O to víc je zajímavé, proč se úředníci resortu dopravy začali o průzkum zajímat až na jeho konci.

VÝZVA K ÚČASTI V PRŮZKUMU TRHU

„Avšak situace, která během letošního jara nastala v souvislosti s rozšířením koronaviru, a veškerá navazující bezpečnostní opatření znamenala, že jsme v původně plánovaném termínu obdrželi přihlášky tří subjektů, z nichž dva působí v rámci ČR. Důvodem zcela regulérního prodloužení termínu bylo umožnit přihlášení více dodavatelů, kteří mají se systémem ETCS mezinárodní zkušenosti. Proto jsme se rozhodli k prodloužení lhůty do 27. 4. 2020 a znovu upozornili na probíhající průzkum trhu všechny dříve oslovené společnosti. Následně proběhla dne 7. 5. 2020 společná videokonference všech oslovených, kde byl všem účastníkům vysvětlen znovu celý postup a byl jim dán prostor pro doplňující dotazy,“ doplnila tisková mluvčí SŽ.

Náš ministerský zdroj však tato slova vnímá jinak. „Není to běžné, byl jsem u stovek podobných postupů, vždy se něco vyžadovalo, doplňovalo, nevybavím si situaci, kdy by se z e-mailů kvapně rozesílaly výzvy, aby se subjekty přihlásily, nevybavuji si to, celé mi to smrdí, především jednání pana V. (jedná se o zaměstnance resortu dopravy, jehož jméno prozatím odhalovat nebudeme, pozn. red.)“ sdělil PL.

Podnětů však bylo víc. Věnovat se jim proto budeme v dalším textu.

ETCS je evropský zabezpečovací systém pro kolejovou dopravu, který má sjednotit evropskou železnici, a zajisti její větší bezpečnost. Tomu nakonec odpovídá i český překlad zkratky: Evropský systém kontroly vlaků. Systém má totiž nahradit mnohdy nespolupracující zabezpečovací systémy jednotlivých členských zemí. Je potřeba pro klasické i vysokorychlostní tratě a má dvě části: palubní, přímo ve vlacích, a traťovou, která se instaluje podél kolejí.

Anketa

Máte důvěru v Bezpečnostní informační službu (BIS) ?

4%
96%
hlasovalo: 18676 lidí
Systém se vyvíjí od roku 1990 a má několik úrovní komunikace. V Česku se má implementovat na všech hlavních tratích.

Zavádění ETCS je naplánováno nejprve na prvním železničním koridoru, tedy na tratích Praha – Brno s pokračováním do Rakouska, a Praha – Ústí nad Labem s pokračováním do Německa. V druhé fázi má být instalován i na dalších důležitých tratích, například Praha – Plzeň – Německo, nebo Česká Třebová – Olomouc – Ostrava. Systém má mimo jiné „výhledově“ zajistit, že bude na českých kolejích možno jezdit rychleji než s omezením na 160 kilometrech za hodinu, jako je tomu s určitými výjimkami dnes.

Jako klíčový strategický dokument pro zavádění ETCS byl již v roce 2017 přijat Národní implementační plán ERTMS. Jeho součástí byla i SWOT analýza, vyhodnocující silné a slabé stránky projektu, jeho příležitosti a hrozby.  Jako slabá stránka byla hned na prvním místě uvedena „možná změna výše investičních nákladů po uzavření kontraktu na realizaci“. A jako největší „hrozba“ jsou uvedeny „ekonomicko-právní otázky, spojené s přidělováním kontraktů“.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: B. Richterová a T. A. Nový

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Do války nepůjdu, ať si tam jde Putin. Hlášení z Kavkazu. Po Rusech prý chudoba

12:50 Do války nepůjdu, ať si tam jde Putin. Hlášení z Kavkazu. Po Rusech prý chudoba

„Jedu se setkat s mamkou. Už jsme se léta neviděli. Jsme z Doněcka a já nechci bojovat za Putina. Už…