Pro Československo byla klíčová železnice, postupně se ale přešlo na silnice

26.08.2018 17:55 | Zprávy

Před 100 lety měla klíčovou roli v československé dopravě železnice. Zatímco doprava na silnici byla teprve ve svých počátcích, po kolejích cestovalo téměř 350 milionů lidí ročně. S rozvojem automobilové dopravy však vlaky postupně ustupovaly silničnímu provozu. ČTK to řekl historik Ivan Jakubec z Univerzity Karlovy. Loni vlaky v Česku přepravily 183 milionů cestujících.

Pro Československo byla klíčová železnice, postupně se ale přešlo na silnice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Železnice, ilustrační foto

Podle odborníků se Česko může pochlubit jednou z nejhustějších železničních sítí na světě. Základ k tomu byl podle Jakubce položen v období monarchie. První tratí byla koněspřežná železnice Linec–České Budějovice otevřená v roce 1827. Postupně se síť kolejí až do vzniku samostatného Československa rozšířila na 13 242 kilometrů v celé zemi, drtivá většina na českém území. Od té doby se však kvůli nerentabilitě a nízkému využití začala délka provozních kolejí snižovat až na současných 9 564 kilometrů v ČR.

Železnice v minulosti představovala klíčový prostředek pro soběstačnost nové republiky. „Československo bylo brzy závislé na obchodu do zahraničí a vlaky převezly zdaleka nejvíc,“ poznamenal Jakubec.

Provoz na železnici se však podle něj měnil v čase jen velmi pomalu. Například kvůli pomalé elektrifikaci parní provoz definitivně skončil až v 80. letech. „Lidé ze Západu se k nám na železnici jezdili dívat jako na atrakci,“ řekl.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: čtk

Zdravé školní jídelny a kvalitní výživa od útlého věku

Jsem jedině pro, ale uvědomujete si, že právě zdravou stranu si čím dál víc lidí nemůže dovolit? Vždyť už teď řada rodičů nemá ani peníze na školní obědy, a jestli by byli kvalitnější, což jsem pro, asi by byli i dražší, a tím pádem na ně nebude mít ještě víc lidí. Nebo máte snad řešení? Jaké?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Věře Jourové nikdy neodpustím. Michal Půr zmrazil sál

4:40 Věře Jourové nikdy neodpustím. Michal Půr zmrazil sál

„Věře Jourové tohle asi nikdy neodpustím. To i kvůli ní se lidé z některých vydavatelských asociací,…