Pro cyklisty nebezpečné město. Ale EU Prahu donutí... Cykloaktivista pohrozil před kamerou

24.02.2023 18:00 | On-line

Šéfredaktor Britských listů hovoří s cykloaktivistou Sergiem Almeidou o absenci cyklistické infrastruktury v Praze. Řidiči si prý magistrálu pletou s dálnicí a šikanují cyklisty. V Praze chybí souvislé cyklistické stezky, pro cyklisty je zde nebezpečno. Praha by měla dodržovat evropské směrnice o zklidňování dopravy a znečišťování ovzduší, pokud to dělat nebude, Evropská unie ji donutí, říká Almeida.

Pro cyklisty nebezpečné město. Ale EU Prahu donutí... Cykloaktivista pohrozil před kamerou
Foto: Hans Štembera
Popisek: Cyklostezky zřejmě propagaci potřebují, jsou totiž poměrně drahé

V 573. díle Britských listů vedl šéfredaktor Jan Čulík rozhovor s portugalským cykloaktivistou Sergiem Almeidou o cyklistické infrastruktuře v Praze. Almeida jezdí každý den do práce z Holešovic, přes magistrálu, až na Pankrác. V posledních dnech se dostal do zpráv kvůli svému pokusu o nakreslení pruhu pro cyklisty na magistrále, kvůli čemuž se dostal do konfliktu s policií.

Anketa

Kvitujete postup vlády Petra Fialy ve věci války na Ukrajině?

2%
96%
hlasovalo: 48203 lidí
Na otázku, proč to udělal, odpovídá prohlášením, že magistrála je „dokonalým autodromem“. On se pouze snaží bezpečně dostat do práce, což však kvůli bezohlednosti a šikaně řidičů aut na čtyřproudové magistrále, kterou si většina ještě k tomu plete s dálnicí, není možné. I kvůli tomu nyní jezdí s kamerou a dle jeho názoru to napomáhá k omezení obtěžování. „Mizí 90 procent té šikany,“ říká, ale popírá, že by zveřejněním videí někomu vyhrožoval. Slouží pouze k nahlášení řidičů, kteří kolem něj jezdí v nebezpečné blízkosti a ohrožují ho tím. „Jezdím podle pravidel silničního provozu,“ prohlašuje.

Přílišná blízkost aut a cyklistů podle Almeidy znamená, že se řidiči cítí oprávnění k ježdění, jak se jim zlíbí, a že mají před ostatními přednost. Jednoduše, že podle nich ostatní účastníci dopravního provozu nemají v Praze, jakožto městu zaměřenému na auta, co dělat. „Vypadněte,“ říkají tím podle Almeidy cyklistům. „Chtějí v podstatě ukázat, kdo je tady pánem, a mají pocit, že jim to projde.“

Jan Čulík následně připomíná slova Zdeňka Hřiba, bývalého primátora Prahy, že se Almeida mýlí a v Praze je hodně cyklostezek. Příkladem uvedl podjezd pro cyklisty na Klárově a cyklostezku na nábřeží u Národního divadla. „Jo, asi tři sta metrů. Ano, krásné,“ souhlasí Almeida a pokládá Čulíkovi otázku, kde se dá najít souvislá exkluzivní cyklostezka třeba v Praze 1. Sám si odpovídá, že nikde, žádná tam není, a ať už je za to zodpovědný kdokoliv, kdo má dopravu na starosti, inauguruje vždy jen malé kusy trasy a v Praze 1 je pak pro cyklisty stejně nebezpečno, jako na magistrále.

Čulík na to navazuje uvedením problému, že Pražané „proautomobilové politiky“ dobrovolně volí. Podle Almeidy tomu však není kvůli tomu, že by tito politici byli pouze „proautomobiloví“, ale že za tím jsou i jejich další cíle, jako například bydlení, finance, zdravotnictví a životní prostředí. Je také otázkou, zda je Praha doopravdy v souladu s evropskými předpisy a směrnicemi. Stejně jako ostatní členské státy Evropské unie je zavázána k tomu, aby dodržovala jisté podmínky, jako je snižování znečištění a emisí nebo zklidňování dopravy. „Praha je jedno z těch velmi unikátních měst, které nic nedělá a jen předstírá,“ říká. Budování cyklistické infrastruktury je v Praze „jenom pro parádu“, skutečný užitek nikomu nepřináší.

Nikdo navíc nechce jezdit na silnicích v těsné blízkosti aut, která často ani nedodržují rychlostní limit. I když tedy existuje taková cyklostezka, nikdy po ní jezdit nebude, pokud by vedle ní projížděla auta sedmdesátkou, myslí si Alhmeida. „Nikdo by tam nejezdil. Jen sebevražední cyklisté.“ Cyklostezky jednoduše musí být exkluzivní.

Alhmeida bude i nadále do práce jezdit na kole. Kdo vyhraje volby a bude příštím primátorem Prahy je dle něj nepodstatné, protože stejně bude muset dodržovat závazky vůči Evropské unii. Pokud tomu tak nebude, Evropská unie Prahu donutí.

Čulík ke konci rozhovoru připomíná, že ani v Lisabonu nejsou cyklostezky. Alhmeida srovnání Prahy a Lisabonu nicméně považuje za směšné a hloupé, jelikož v Lisabonu se vyskytuje spousta úzkých gotických uliček a provoz tam není tak silný, jako právě v Praze. Bezpečnost cyklistů tam tedy není natolik ohrožována.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: luk

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Důchodce, který „uvěřil“. Nechtějte vědět, co za chvíli poběží na ČT

7:15 Důchodce, který „uvěřil“. Nechtějte vědět, co za chvíli poběží na ČT

Zmatený důchodce, který uvěřil fake news o atomové válce a chodí po městě v atombordelu. To je hlavn…