Radnicím teče do bot. Chtějí ještě víc kasírovat řidiče. Už teď vydělávají miliony

11.11.2021 15:55

Nad veřejnými rozpočty se začíná pořádně smrákat. Nastupující hospodářská krize se s mírným zpožděním, ale o to výrazněji projeví také na výběru daní. Většina ekonomů se shoduje na tom, že nejen stát, ale také řadu měst a obcí teď čekají těžké časy. Hojnost daňových příjmů vystřídá možná až dramatický propad. Radnice se proto čím dál intenzivněji ohlížejí po jiných cestách, jak naplnit hladové městské pokladny. Velkým hitem se tak stává vybírání pokut za překročení rychlosti. Přestože vedení měst často připouští, že jsou i jiné efektivní cesty, jak v daných městech posílit bezpečnost silničního provozu, vybrané pokuty v řádu desítek milionů korun ročně jsou pro ně velkým lákadlem.

Radnicím teče do bot. Chtějí ještě víc kasírovat řidiče. Už teď vydělávají miliony
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Své o tom vědí například řidiči, kteří projíždějí městy na Valašsku. Pro tamní radnice se instalace tzv. stacionárních radarů stala velkým hitem. Například šestadvacetitisícový Vsetín dokáže z jednoho radaru, který střídavě umísťuje do tří lokalit, ročně vydělat i více než 11 milionů korun. V prvním roce po zavedení stacionárního radaru, tj. v roce 2018, to bylo dokonce více než 18 milionů korun. 
 

Anketa

Zvládne Fialova vláda covid lépe než Babišova?

3%
94%
hlasovalo: 36258 lidí
„Za nejvíce efektivní bezpečnostní opatření v rámci silničního provozu považujeme omezení rychlosti, umístění stacionárních radarů a retardérů. Do budoucna plánujeme zavést další místo k měření, a zvýšíme tedy jejich celkový počet na čtyři,“ uvedla Jana Rozsáková, tisková mluvčí radnice ve Vsetíně.
 
Zdali umístění radarů znamenalo téměř po čtyřech letech snížení počtu dopravních nehod v daných lokalitách, však radnice neví. Statistiku dopravních nehod vede policie a radnice k ní nemá přístup. Přesto má dojít k rozšíření měřených úseků, a tím i zvýšení příjmů do obecní kasy co nejdříve. 
 
Podobně je na tom radnice v sousedním Valašském Meziříčí, která již před časem rozšířila měření rychlosti na celkem sedm míst. „K rozšíření o trojici nových lokalit jsme přistoupili zejména s cílem zklidnit v těchto místech dopravu,“ řekl tamní starosta a dnes také poslanec Robert Stržínek. „K dispozici máme v uvozovkách jen dvě měřicí zařízení, která střídáme mezi stanovišti. Přesto nejvyšší povolenou rychlost v obci pravidelně překračují. Jen v loňském roce se v průměru jednalo o 550 řidičů týdně,“ nechal se slyšet Jan Camfrla, ředitel Městské policie ve Valašském Meziříčí. 
 
 
Radnice si tak může mnout ruce, protože vybrané pokuty tvoří zajímavé vylepšení městského rozpočtu. V minulém roce dokonce objem peněz, které radnice zkasírovala od řidičů, překročila 16 milionů korun. „Tyto peníze každoročně zpětně investujeme do zajištění větší bezpečnosti dopravy ve Valašském Meziříčí. Jedná se nejen o opravy, údržbu a očistu místních komunikací, ale také o budování nových a opravy původních chodníků, cyklochodníků či parkovišť a zajištění provozu MHD. Jen v loňském roce jsme na těchto položkách zaplatili z rozpočtu částku přesahující 64 milionů korun,“ vypočítal starosta Robert Stržínek.
 
Řidiči to však vidí trochu jinak. „Umístění některých radarů je padlé na hlavu a výmluvy na posílání bezpečnosti dopravy jsou zbytečné. Například odměnou za to, že musím trávit desítky minut ve věčných kolonách na průtahu Valašským Meziříčím, je tučná pokuta v okamžiku, kdy byť jen nepatrně překročíte maximální rychlost na místě, kde stejně nikoho neohrožujete. Vidím za tím jen snahu radnice vydělat peníze na projíždějících řidičích. Nejsou to totiž jejich voliči, tak je klidně mohou bezhlavě kasírovat,“ napsal naší redakci Petr Vrbický, jeden z rozhořčených řidičů, který tráví za volantem celou svou pracovní dobu. 
 

Anketa

Jste pro zavření hospod a restaurací? (Ptáme se od 10. 11. 2021)

14%
75%
hlasovalo: 23659 lidí
 
Podobná situace je ale také v nedalekém Rožnově pod Radhoštěm, kde si tamní radnice každý rok přijde díky radarům na více než deset milionů korun. „Na území města jsou v provozu dvě stacionární měřicí zařízení. Výhledově se chystá rozšíření měření o další dvě měřicí místa a v plánu je také spuštění třetího radaru. Příjmy z radarů tvoří přibližně 80 procent všech příjmů z projednávaných dopravních přestupků,“ uvedla Petra Graclíková, tisková mluvčí radnice v Rožnově pod Radhoštěm, která však zároveň připustila, že se z dosavadních zkušeností tamní radnici nejvíce osvědčilo z hlediska bezpečnostních opatření v dopravě vybudování světelného signalizačního zařízení u přechodu na frekventovaném místě městské knihovny. 
 
Také krajské město Zlín si přivydělává na nepozorných řidičích. „Ve městě Zlín se nachází několik lokalit s úsekovým měřením rychlosti. Momentálně je takových úseků sedm. Postupně se plánuje rozšířit úsekové měření rychlosti i do dalších lokalit a zároveň s tím i modernizace původního systému měření rychlosti,“ řekl Tomáš Melzer, tiskový mluvčí radnice. 
 
Zcela opačně pak přistupují k řidičům v dalším okresním městě, Uherském Hradišti. „V některých lokalitách máme osázeny orientační radarové měřiče rychlosti, které řidiče vizuálně upozorňují na překročení rychlosti. Jedná se o zařízení preventivní bez možnosti represe. Aktuálně neplánujeme jejich rozšiřování,“ uvedl Jan Pášma, tiskový mluvčí uherskohradišťské radnice s tím, že také na Slovácku považují za nejvíce efektivní stavební úpravy komunikací za účelem dopravního zklidnění. 
 
 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

12:53 Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

Na Slovensku je rušno kolem veřejnoprávních médií. „Největší likvidátoři svobody slova se dnes pasuj…