Řezanka poukazuje na to, že při řešení současné imigrační vlny bychom si měli umět přiznat, že charita ani almužna nejsou východiskem. „Stejně jako pár drobných bezdomovci neovlivní situaci lidí bez střechy nad hlavou, ani přijetí několika uprchlíků se nijak nepodepíše na stavu zemí, jež opouštějí,“ upozorňuje.
Komentuje také vzedmutí silných protimuslimských vášní, které zachvátily část evropské veřejnosti. Podle Řezanky bychom se měli ptát, nakolik muslimové po světě někoho vykořisťují, zneužívají levnou pracovní sílu, vytvářejí nezaměstnatelné a činí ze suverénních zemí v lepším případě kolonie, v tom horším zhroucené státy. „Pokud nám zde slovo 'muslim' nebude do rovnice pasovat, poohlédněme se po termínech zcela jiných. Zkusme to například s nadnárodními smlouvami typu TTIP nebo s nejrůznějšími lobbistickými skupinami, od zbrojařských až po farmaceutické. Možná nám najednou obě strany pomyslné rovnice začnou souhlasit,“ píše Řezanka.
Náboženství pouze odvádí pozornost jinam
Tvrdí, že jakmile přistoupíme na dělení podle náboženského přesvědčení, zcela stíráme ostatní faktory. „Kategorie 'muslim' (žid, Rom, komunista, cizinec, osoba jiné sexuální orientace, atp.) nám potom nahrazuje výrobní vztahy, nahrazuje nám hierarchii ve společnosti, stírá nám podstatu boje neprivilegovaných za svá práva. Tento boj totiž vedou jak muslimové, tak nemuslimové, jak židé, tak nežidé, jak křesťané, tak nekřesťané,“ tvrdí Řezanka s tím, že náboženství v tomto zásadním boji nehraje žádnou roli. Plní prý jedinou funkci, a to odvádění pozornosti jinam.
Přiznává, že je zcela přirozené, pokud se hrozíme pohledu na usekané hlavy, na mrtvolky znetvořených dětí, na barbarsky zpleněné památky, na kamenované a znásilněné ženy. „Tyto činy ovšem nejsou motivovány náboženstvím. Živí je nesmírná zášť v kombinaci s nevzdělaností a chudobou manipulovatelných,“ myslí si. A poukazuje na to, že to není tak dávno, kdy na hranicích hořely „čarodějnice“, kdy se vypalovaly a plenily synagogy a kdy se v dnešním „civilizovaném a vyspělém“ světě popravovali homosexuálně orientovaní lidé.
Britský kolonialismus přinesl mnoho zvěrstev, která nás teď děsí v podání IS
Měli bychom proto zapomenout na pohádky o „hodném a vyspělém křesťanství“ a o „barbarském zrůdném islámu“. Zajímat by nás spíše měla éra kolonialismu. „Nezapomínejme, že Hitler se zhlédl právě v britském kolonialismu – a že tento kolonialismus přinesl mnoho utrpení a zvěrstev, která nás nyní děsí v podání takzvaného Islámského státu,“ uvádí Řezanka. Podle něj je s podivem, že v případě jeho vzniku nerozebíráme úlohu americké zahraniční politiky. Tedy bezprecedentní napadení Iráku na základě lži, bombardování Libye, snahu ovládnout Sýrii. „Jsme vlastně takoví pyromani, kteří jiným zapalují střechu nad hlavou, aby jim následně přibouchli dveře před nosem s tím, že takové pobudy a zoufalce si do svých naleštěných obýváčků nepustí. Něco je tu evidentně špatně – a zavání to mnohem více než království dánské za dob Hamletových,“ píše Řezanka.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam