Global Disinformation Index (česky Globální dezinformační index, GDI) je vlivná britská politická nezisková organizace založená v roce 2018, která si vzala za cíl, jako další z mnoha, bojovat s dezinformacemi. A jako další z mnoha ve skutečnosti bojuje proti názorům, které se jí nelíbí, s vládou cizí mocnosti za zády. To, co odlišuje GDI od jiných politických neziskovek, je její rozsáhlost a plošnost. Ovlivňuje totiž reklamní, potažmo inzertní trh nejen ve Velké Británii, ale i po celém světě, Českou republiku nevyjímaje.
Článek převzat se svolením autorů z webu SOSP
GDI je jedním z vlivných zákulisních hráčů světa reklamy, který hodnotí pravdivost či nepravdivost ostatních médií a následně rozhoduje o tom, kdo kde může či nemůže inzerovat, čímž zásadně zasahuje do tržeb z reklamy. A momentálně sám čelí vyšetřování. Jeho partnerem v České republice je spolek NELEŽ.
Od Trumpa k Cemperovi: Jak se zrodily neziskovky bojující s dezinformacemi a cenzurující názory
V roce 2017 Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku, píše manifest, kterým toho času reaguje mimo jiné na zvolení prezidenta Donalda Trumpa. Nově zavádí pojmy jako inkluzivní společnost, tělesná a duševní pohoda lidí či nenávistný projev. Tady se položily pevné základy potírání nepohodlných názorů na digitálních platformách a na Facebooku se začalo blokovat vše, co by mohlo potenciálně urazit menšiny – kritika LGBT komunity, MeToo nebo BLM. Paralelně s tím Zuckerberg nechává z platformy odstraňovat miliony příspěvků, které síť označují za dezinformační, a z FB tak vytváří „lídra“ v boji s fake news. Někdy v této době jsme se dopracovali k počátkům potírání a zostuzování jakýchkoli jiných než mainstreamem prosazovaných názorových linek.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Vlastimil Veselý