Škyt, škyt... Zkoušeli elektroauto za milion. Radši nečíst

15.02.2022 9:35

Součástí přechodu na udržitelnou ekonomiku má být i posun k elektromobilům. Zatím však výsledky nejsou z nejlepších. V Nizozemsku za různých podmínek měřili dojezd elektromobilů. A zatímco při teplotě 21 stupňů dojel Volkswagen ID.3 370 kilometrů, při 14 stupních jen 320 kilometrů a při nulových teplotách pak jen 250 kilometrů. Tedy podle toho, jak je venku, se dojezd mění o více než 100 kilometrů. Což ovlivňuje i spotřebu. Jedná se přitom o vozy, jejichž cena přesahuje milion korun.

Škyt, škyt... Zkoušeli elektroauto za milion. Radši nečíst
Foto: Repro YouTube ElectroDad
Popisek: Elektromobil Volkswagen ID.3

Anketa

Který z nedávných lídrů SSSR či Ruské federace byl nejlepší?

0%
90%
hlasovalo: 33246 lidí
V rámci přechodu na tzv. zelenou a udržitelnou ekonomiku je propagován přechod od aut se spalovacím motorem na auta s elektrickým pohonem. Problémem ovšem u těchto vozů bývá jednak kratší dojezd a také infrastruktura pro nabíjení. Na dojezdu se projeví mimo jiné i počasí. Když je venku chladno, ujede elektromobil kratší vzdálenost.

Výsledky nedávno měřili v Nizozemí, jak informuje server Autoforum. A to u německého vozu Volkswagen ID.3. „Stačilo totiž, aby v Nizozemsku klesly teploty na 14 stupňů Celsia, tedy jen o 7 stupňů Celsia níže, a dojezd se rázem scvrknul na 320 km. S příchodem teplot okolo nuly se ale i toto číslo najednou zdálo vysoké, v tu chvíli dojezd činil už jen 250 km a spotřeba se logicky přehoupla přes 20 kWh na 100 km. To je obrovský rozdíl vzhledem k pouze 22stupňovému rozptylu teplot a jen topení za tím nestojí. Kromě kabiny totiž vůz musí v optimální kondici udržovat i paket baterií,“ uvádí server a dodává, že se jednalo o předpisovou jízdu, v reálných podmínkách by to bylo ještě méně.

Tento rozdíl pak potvrzují dle Autofora i zkušenosti čtenářů. „V zimě se dojezd 30 různých aut pohyboval mezi 240 až 260 kilometry, v létě pak mezi 300 a 340 kilometry. Tedy ještě níže než ten jejich, bavíme se snadno o 100kilometrovém rozdílu daném jen počasím,“ uvádí server a připomíná, že elektromobily jsou někdy až dvakrát dražší než nová auta na benzin.

Dojezd měřili dle serveru AutoBible i v Norsku. Jednalo se převážně o vozy s přibližnou kapacitou baterie 80 kWh. Mezi měřenými byla i česká Škoda Enyaq, teplota byla pod bodem mrazu a vozy startovaly se studenými akumulátory.

Test primárně měřil rozdíl mezi vozy s náhonem na dvě a na čtyři kola, přičemž auta s náhonem na čtyři kola ujela na jedno nabití vzdálenost kratší. I tak byl nejlepší výsledek 429 kilometrů u vozu KIA EV6, zřejmě se 77 kilowatthodinovou baterií. Naopak nejhorší výsledky se pohybovaly okolo 350 kilometrů. Jedná se o automobily, u nichž cenovka začíná číslovkou jedna a následuje ještě šest dalších číslic. „Nová“ Fabie, jejíž cena je třetinová, pak na jednu nádrž ujede podle průměrné spotřeby dvojnásobek.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kas

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

svobodná média

Dobrý den, fakt byste za obálku na časopisu, která nikoho neuráží někoho hnala k soudu? Kde je pak nějaká svoboda? A třeba Respekt je známý svými obálkami, kde jsou často i karikatury a je používána nadsázka, někdy i černý humor. To jste se už všichni politici zbláznili, že byste chtěli zasahovat do...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Nedávejte mi ta slova do úst“. Nerudová na debatě v obrátkách. Pak líčila přínosy války

21:04 „Nedávejte mi ta slova do úst“. Nerudová na debatě v obrátkách. Pak líčila přínosy války

Falšování dějin, lži a jednoduché mozky. V Aby bylo jasno se podívali, jak probíhala jedna z EU Deba…