Vůbec poprvé v novodobé historii Zábřehu jste jako starosta překročil do dalšího volebního období. Doposud se ve městě vždy po čtyřech letech tato pozice měnila a spolu s tím i směřování města, což jeho rozvoji neprospívalo. Jak to budete chtít využít? Čtyři roky navíc vám dávají prostor nejen dokončit projekty z předchozího volebního období, ale máte tak i více prostoru namířit město určitým směrem. Máte představu, co pro město udělat z dlouhodobějšího hlediska?
Důvěra ze strany veřejnosti nám dává možnost jít a vést město delší dobu určitým směrem místo přešlapování na místě. Vytváří nutné zázemí pro realizaci projektů, jejichž význam přesahuje několik volebních období. Jedním z nich je projekt rekonstrukce a budování kanalizace, realizovaný v Zábřehu na 27 km hlavních kanalizačních řadů a 9 km odbočení v obrovském finančním objemu 715 milionů korun, kterým se řeší vnitřní zadluženost vodohospodářské infrastruktury z minulých desetiletí, projekt současně realizujeme pro budoucnost, pro větší čistotu povrchových a spodních vod, našeho obrovského přírodního bohatství. Na projekt navážou opravy komunikací, chodníků či veřejných prostranství, které by jinak vůbec nebyly možné a neměly by význam. Projekt tak umožní další investice, například Olomoucký kraj v této souvislosti uvolnil 23 milionů korun na opravy komunikací ve svém vlastnictví. Konečně se po desetiletích stagnace odpovídajícím způsobem investuje do infrastruktury, modernizací a rekonstrukcí celých ulic, komunikací, chodníků, veřejných prostranství, zeleně.
A co vám aktuálně dělá největší vrásky? Jaký problém potřebujete vyřešit?
Nejen mě, ale celé město dnes nejvíce zaměstnává probíhající projekt rekonstrukce kanalizace. Obrovský objem investice je možný pouze díky dotačním prostředkům, celkem je to přes 540 milionů dotačních korun, tedy na občana vychází téměř 40 tisíc korun. Na druhou stranu právě dotační financování znamená obrovské potíže při realizaci, zvláště v závěru programovacího období Evropské unie, kdy se navíc realizuje celá řada dalších, byť menších projektů, současně činí řadu investic v oblasti dopravy i stát a kraj. Z toho pramení problém s nedostatečnými kapacitami zhotovitelských firem, materiálem či způsobem a kvalitou provádění prací. Jen mě to utvrzuje v myšlence, že by se do budoucna měly dotace zrušit a o to navýšit rozpočty měst a obcí, které by pak mohly obdobné investice lépe rozložit do jednotlivých let. Místní samosprávy mají jasnou představu o tom, co je skutečně potřebné, a dovedou efektně investovat. Projevilo by se to na kvalitě prací, ušetřily by se prostředky – ať již při realizaci či při distribuci v rámci dotačních řízení a programů. Nicméně za současné situace bychom takový projekt bez dotací nezvládli a vzhledem k tomu, že v příštím programovacím období už vůbec nebudou podporovány rekonstrukce kanalizací, rozvoj Zábřehu by se na desítky let zastavil, nerealizovat projekt by znamenalo zakonzervovat současný dlouhodobě nevyhovující a neperspektivní stav. Je to tedy pro Zábřeh jediná a jedinečná příležitost.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Kateřina Synková