Středoškoláci neumějí počítat. Nejdou jim třeba zlomky, nevypočítají ani procenta

11.10.2012 10:35

Novým studentům středních škol prý zásadně chybí základy matematiky. Neumí třeba procenta nebo zlomky. Známky proto mají na střední škole až o dva stupně horší, než na základní. Učitelé vidí příčinu problému v chybném systému přijímacích řízení. Tvrdí také, že škol je hodně a tak se o děti přetahují. Někteří dokonce chtějí jednotné osnovy, informuje Český rozhlas.

Středoškoláci neumějí počítat. Nejdou jim třeba zlomky, nevypočítají ani procenta
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti, ilustrační foto

Sami studenti středních škol v reportáži Českému rozhlasu přiznali, že na matematiku nyní nestačí. „Měla jsem trojku, teda lepší, a potom jednu pětku. Na základní škole jsem měla jenom jedničky,“ uvedla třeba studentka Táňa. Mnoho jejích spolužáků je na tom prý podobně.

Pedagogové ze základních škol vidí problém v tom, že střední školy nedělají přijímací zkoušky a berou jen na základě průměru ze základní školy.

„My můžeme akorát hasit tyto problémy tím, že se snažíme těm dětem dát prostor a pomáhat jim formou nějakého doučování, kroužků,“ uvedla zástupkyně ředitele pražské střední průmyslovky na Proseku Alena Styblíková.

Neznámou ze vzorečku neumějí vypočítat

„Matematika na odborných školách je vlastně nástroj k tomu, aby oni tu aplikovanou matematiku mohli používat v odborných předmětech pro odborné výpočty. Takže vlastně základ toho, co oni musí znát, je třeba vyjádření neznámé ze vzorečku. A to 90 procent těch dětí ze základních škol není schopno,“ doplnila Styblíková.

Hana Bezděková učí na stejné škole a problémy se základními matematickými znalostmi pozoruje prý již pět let. Problém vidí v tom, že jsou volné osnovy pro školy. Ty povinné totiž skončily před šesti lety.

"Je to naprosto základní neznalost, protože oni nerozeznají třeba to, když je výrobek zlevněn a já zadám konečnou cenu, tak oni nejsou schopni spočítat tu původní....Psali jsme dvě písemky a u některých žáků jsou otřesné výsledky. Propad třeba o dva stupně oproti známce na vysvědčení,“ řekla rozhlasu Bezděková.

Zvykli si na to, že se nemusí učit

Viceprezident Asociace ředitelů základních škol Pravoslav Němeček vidí problém pak v tom, že středních škol je moc a berou každého.

„Střední školy jsou motivovány ke shánění žáků a nikoli žáci motivováni k učení. Protože se úplně zlikvidoval systém přijímacího řízení a vlastně každý žák přináší té škole peníze. Ti žáci v tom samozřejmě žijí a během těch let, co se to neděje, tak si zvykli na to, že se v podstatě nemusí učit,“ vysvětlil Němeček.

„Já bych zkrátka znovu zavedl jednotné osnovy,“ uvedl předseda Jednoty matematiků a fyziků Josef Kubáta. Ten je také přesvědčen o tom, že panuje ve školství zmatek. „Není to dobré. Ten velký skok, potom ten neúspěch tomu žákovi taky nepřidá. Ale my bychom se měli podívat na ty příčiny,“ dodal.

„Zástupci ministerstva školství slibují, že střední školy budou mít garanci znalostí žáků po celoplošném testování dětí v pátých a devátých třídách. To ověřuje minimum toho, co žáci mají umět. Učitelé ale ani těmto testům moc nevěří,“ dodal pak rozhlas k tématu.

 


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: olb

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Je mi z toho na zvracení. Politický analytik Baránek a jiní o fotce slovenského exministra obrany s českou „nánou“ Černochovou

4:46 Je mi z toho na zvracení. Politický analytik Baránek a jiní o fotce slovenského exministra obrany s českou „nánou“ Černochovou

„Přijde k většímu a staršímu bratrovi, protože tak se to tradovalo, a tak moc se mu chce dostat do a…