Tady je Praha, ne Brusel! Macinka na ČT převálcoval zeleného a pirátku

07.04.2023 7:45 | Ze sítí

Včerejší Události a komentáře nabídly v České televizi nejen praktický pokus o jízdu Prahou s maximální rychlostí 50 km/hod, jak to předepisuje současný zákon, tak verzi s rychlostí 30 km/hod, jak o ni usilují aktivisté svými protesty. Nejen o tomto experimentu pak debatovali ve studiu pražští politici. Zazněla slova jako extremismus, brutální zneužití práva a naznačeno bylo i spojení s islámskými bojůvkami.

Tady je Praha, ne Brusel! Macinka na ČT převálcoval zeleného a pirátku
Foto: Repro ČT
Popisek: Předseda Motoristů sobě Petr Macinka

Nejprve si připomeňme, kdo z politiků ve studiu ČT včera večer zasedl. Šlo o pražskou zastupitelku Evu Tylovou (Piráti), pražského poslance Marka Bendu (ODS), Petra Macinku, předsedu strany Motoristé sobě a Matěje Michala Žaloudka, člena Strany zelených a iniciativy Třicet sobě.

Anketa

Chcete, aby byl Andrej Babiš znovu premiérem?

77%
hlasovalo: 34689 lidí
Moderátorka na úvod uvedla, že snížení rychlosti na 30 km/hod je trendem v evropských metropolích a jezdí se tak třeba v Paříži, Bruselu, Helsinkách nebo Stockholmu.

„My nejsme Brusel, ani Berlín, my jsme Praha,“ začal své vystoupení Petr Macinka, odpůrce zavedení 30km rychlosti v naší metropoli s tím, že doufá, že jde ještě o spor a že už to není rozhodnuté.

Tlaky na omezení stávající povolené rychlosti označil za vnucování životního stylu malé skupinky ostatním občanům.

„Souhlasím s ostatními, že aut je v Praze mnoho,“ uvedl dál Macinka a dodal, že řešení vidí ve zprůjezdnění Prahy a ne v jejím zaplevelováním dalšími překážkami.

„Je to neekologické a v podstatě je to hloupost,“ zakončil předseda motoristů svůj úvodní výstup.

Na něj reagoval zastánce zcela opačného názoru Matěj Michal Žaloudek.

„Třicítka přináší razantní úbytek dopravních nehod a napomáhá tomu, aby mohli lidé volit alternativní dopravní prostředky, které jsou jim nejbližší. Spousta lidí se bojí, tam kde je padesátka, jet na kole, nebo se bojí o své děti,“ naznačil člen Zelených, že by třicítka vedla k většímu používání jízdních kol, nebo k pěšímu přesunu v pražské dopravě.

„Jsou města pro lidi, nebo pro auta,“ zeptala se následně moderátorka poslance Marka Bendy.

„Města jsou pro lidi, ale ti jezdí auty,“ odpověděl Benda a dodal, že v Praze, na rozdíl od zmíněných evropských metropolí, vede dálnice centrem města a nedá se tedy v tomto ohledu s nimi srovnávat.

Akce na podporu zavedení třicetikilometrové rychlosti pokládá poslanec za nátlakové s tím, že je organizuje úzká skupina lidí, která nemá zastoupení ani na magistrátu.

Naproti tomu se Eva Tylová vyjádřila v tom smyslu, že je dobře, že začíná podobná debata a že zavedení třicítky má pozitivní vliv na životní prostředí.

„Rozhodně bych se vymezila proti tomu, že jde o úzkou skupinu lidí. Když ten rozhovor začne být veden, ukáže se, že těch lidí je daleko více,“ je si jistá členka Pirátů, která uvedla, že se přihlásila k výzvě 10 000 kroků.

„Vy říkáte, že je dobře, že se začíná vést diskuse,“ vmísil se do řeči Macinka s tím, že podle něj je naopak špatně, když skupinka zelených aktivistů šikanuje zbytek obyvatel.

„Stojí za tím nějaká skupina, která je v západních zemích dokonce na seznamu nebezpečných hnutí, vedle islámských bojůvek,“ pokračoval Macinka s tím, že hlavním organizátorem v Praze je zločinec, který je v Londýně za totéž již odsouzen.

„Žijeme ve společnosti, kde je povolená určitá forma protestu a tohle není ještě ta nejradikálnější forma, podívejte se, co se děje v Paříži,“ upozornil následně Žaloudek na násilné protesty ve francouzském hlavním městě, kde se ničí majetek, zapalují ohně a zasahuje policie.

S tím ale nesouhlasil Marek Benda.

„To, co předvádíte, je brutální zneužití práva,“ reagoval na Žaloudkova slova o protestech a dodal, že se bude ptát ministra Rakušana, jak je možné, že 30 lidí může zablokovat pražskou dopravu, když si úplně v klidu mohou jít po chodníku.

„Akorát by k tomu neměli ty televizní záběry a naštvané řidiče. Je to stejný způsob, jaký předvádějí extremisté, kteří se přilepují k obrazům. Jestli máte pocit, že tohle je demokratická diskuse, tak já v tom nic demokratického nevidím,“ je přesvědčený poslanec.

Do diskuse se v tu chvíli zapojila i pirátka Tylová, která upozornila na to, že protesty jsou povoleny magistrátem a nic nedemokratického na nich nevidí. Rozhodně odmítla srovnávání s extremisty, kteří se přilepují k dálnicím nebo obrazům.

„To jsou ale stejní lidé, stejná firma,“ skočil jí do řeči Macinka.

„V Berlíně, v Bruselu a co mám informace, tak i v Paříži to běží a u nás jsou potřeba takovéto protesty, aby se něco začalo dít,“ obhajovala Eva Tylová protestující, kteří osmkrát za měsíc ochromili pražskou dopravu.

„Já jsem řidič,“ zdůraznila s tím, že by autem rozhodně do pražského centra nejela a považuje to za šikanu těch, kteří tam bydlí. Magistrála by podle ní měla být krásným bulvárem bez aut.

„Vy jste zastupitelkou v Praze, ne v Bruselu nebo Paříži,“ upozornil Tylovou Macinka a dodal, že by ji tedy měly zajímat problémy místních lidí.

„Pro spoustu lidí je jízda autem existenční záležitost, zatímco jízda na kole hobby,“ pokračoval předseda Motoristé sobě s tím, že si nevšiml, že by třicítku mělo v programu jakékoli hnutí nebo strana, které se dostaly na Magistrát a začíná se o tom mluvit až ve chvíli, kdy přijde zelená extremistická bojůvka náboženského charakteru.

„Na základě průzkumu, by si nadpoloviční většina Pražanů a Pražanek přála zklidnění dopravy,“ reagoval Žaloudek na Macinkova slova s tím, že to, že se o to městské části tolik nesnaží, je jiná realita, ale že strany pražské koalice se dohodly na tzv. 15minutovém městě, které podle něj nelze praktikovat bez omezení dopravy.

„Nevím, proč nám tady někdo, kdo u toho nebyl, vykládá, co máme napsáno v programu. Třicítku tam teda rozhodně napsanou nemáme,“ reagoval Marek Benda a pokračoval:

„Koncept 15 minut je o tom, kam lze dojít pěšky či dojet tramvají, není to o jízdních kolech. Kola jsou extrém. Nesrovnávejme se s Holandskem nebo Dánskem. Tam jsou úplně plochá města. Praha je postavena na kopečkách a na kolech tady jezdí jen úzká skupina lidí.“

Na to reagovala pirátka Tylová, která v členitosti Prahy vidí šanci pro elektrokola a sama na něm prý najela 2000 km za rok.

Moderátorka poté debatu ukončila.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: MaA

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

...., Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusedaxmax206 , 07.04.2023 9:10:48
Tu Prahu okamžitě oplotit ať se to stádo blbců nerozleze po ČR.

|  20 |  0

Další články z rubriky

„Sežrali“ je na bojišti, teď i v obchodech. Výsměch Rusů nezná mezí

18:05 „Sežrali“ je na bojišti, teď i v obchodech. Výsměch Rusů nezná mezí

Rusko chystá výstavu v moskevském parku Patriot, kde vystaví ukořistěné ukrajinské tanky západní výr…