Takto Rusové vyrábějí propagandu. Americký novinář se nechal najmout a sepsal unikátní svědectví

03.06.2015 21:31

Adrian Chen, novinář a spisovatel, podnikl investigativní reportáž do hlubin ruského trollingu. Rusko totiž ze šíření dezinformací udělalo výnosný byznys, kterým se dnes zabývá nejedna společnost. A co je jejich cílem? Aby na internetu už vůbec nikdo nepoznal, co je pravda a co lež. Podrobnou reportáž uveřejnil deník New York Times.

Takto Rusové vyrábějí propagandu. Americký novinář se nechal najmout a sepsal unikátní svědectví
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlajka Ruska

Všechno začalo ráno 11. září minulého roku, kdy několik představitelů bezpečnostních úřadů v Louisianě dostalo SMS ohledně úniku toxických chemikálií s odkazem na webové stránky columbiachemical.com.

Dané místo je domovem mnoha chemických továren, tedy nešlo o nic tak překvapivého. Avšak žádné oficiální zprávy nevyšly. Mezitím na Twitteru plynuly zprávy ze stovek účtů o ohromné explozi, která se stala v Columbia Chemicals, začal se používat i hashtag #ColumbianChemical, pod kterým se srocovaly informace o výbuchu a výpovědi očitých svědků. Na některých z nich byla i videa explozí či černého dýmu, například z kamery blízké čerpací stanice.

Novinky o úniku zaplavily Twitter spoustě politiků i novinářů, objevovaly se obrázky webových stránek CNN s aktuálními informacemi o výbuchu a na jejich základě adresáti zpráv šířili další poplašné tweety. Dokonce se objevilo i video, na kterém se bojovníci Islámského státu přihlásili k odpovědnosti za výbuch. Kdo si však dal tu práci a podíval se na webové stránky CNN, zjistil, že se nic takového nestalo. Všechno to byl podvod. Fotky, videa, screenshoty, zprávy...

Šlo o vysoce koordinovanou dezinformační kampaň, do které byly zapleteny desítky falešných účtů na sociálních sítích, které cílily na konkrétní osoby, tak aby se jim dostalo co největší pozornosti. Vznikly i přesné kopie webových stránek různých tiskových agentur, aby celá akce působila důveryhodně.

Podobných zpráv se v následujících měsících objevilo víc, mezi nimi například o epidemii eboly, propuknuvší v Atlantě. K šíření paniky pak přispěly stejné twitterové účty, které šířily zprávy o výbuchu v továrně. Opět se vším všudy, videa, fotky, falešné reportáže a #EbolaInAtlanta byl chvíli velmi populární. Internetem proběhlo i video, na kterém jsou lidé v ochranných oblecích, jak odnášejí oběť viru z letiště. Hrála v něm nová písnička od Beyoncé a na videu byla i dodávka s logem místního letiště.

Všechny indicie vedly k ruské Internetové výzkumné agentuře se sídlem v Petrohradě, společnosti, která je známá pro tvorbu prokremelské propagandy jak na domácím, tak mezinárodním poli.

Sedm měsíců po kauze výbuchu se Chen dostal do Petrohradu a podařio se mu najít Ludmilu Savčukovou, bývalou zaměstnankyni agentury. Ta v agentuře pracovala po dobu dvou měsíců, dvanáct hodin denně. Za jejího působení byla společnost rozdělena na několik odvětví a každé z nich vytvářelo obsah na všechny možné sociání sítě a webové stránky, ať už na Facebook, Twitter, Instagram či třeba ruskou verzi Facebooku VKontakte i do diskusí na zpravodajských serverech. Podle jedněch ruských novin pak celá operace zaměstnávala 400 lidí s rozpočtem zhruba 400 000 dolarů na měsíc.

Každý den ve firmě probíhal stejně, člověk přišel do práce, zapnul počítač a připojil se přes proxy, která schovala jeho pravou lokaci, na internet. Savčuková prý vždy dostala papír s názory, které má na internetu šířit, vždy odkazující se na aktuální dění. Ukrajina byla vždy jedním z hlavních témat, ať už se házela špína na prezidenta Petra Porošenka nebo se ukazovala zvěrstva, za kterými stála údajná ukrajinská vládní armáda. Častým tématem byla i domácí politika, kterou naopak trollové podporovali a šířili nadějné vyhlídky do budoucna. Savčuková se přiznala i k tomu, že po vraždě Borise Němcova bylo úkolem celého jejího oddělení rozšířit zprávy o tom, že si vraždu objednala sama ruská opozice.

Celý článek zde

Mnozí ze zaměstnanců agentury pak měli na starost několik falešných internetových profilů, skrze které se vyjadřovali k aktuálním událostem. Jedním takovým profilem Savčukové byla věštkyně Cantadora, která nabízela vhled do „vztahů, hubnutí, feng shui a občas i geopolitiky“. Samozřejmě duchovní svět Cantadoře tvrdil, že Vladimir Putin získá slávu a porazí jak Baracka Obamu, tak i Petra Porošenka. Cílem bylo vmísit propagandu i do toho, co vypadá jako běžné průpovídky obyčejných lidí.

Savčuková byla placeným trollem. Troll je ve zkratce člověk, který šíří dezinformace, provokuje internetové konflikty a podkopává pravdu. Dnes například trollem může být „příznivce Islámského státu, jenž pod pseudonymem na Twitteru obtěžuje novináře, kteří se vůči ISIS vyjadřují kriticky. Nebo pravicový agitátor, který hází špínu na demonstrace proti policejní brutalitě ve Spojených státech tím, že vystupuje jako agresivní demonstrant. Každý velký konflikt doprovází zuřící on-lineový boj mezi trolly na obou stranách.“

Většina zaměstnanců agentury je mladá, podle slov jednoho z nich také velmi hloupá a gramaticky nevzdělaná. Zato jsou motivováni velmi propracovaným systémem bonusů. Vedení jim pak dopřávalo lekce gramatiky a „politologie“, aby mohli správně formulovat ruský pohled na věc. Práce to byla také velmi dobře placená, nikdo však nerozuměl jejímu cíli.

Podle některých ruských tiskových agentur je Internet Research Agency sponzorována Jevgenijem Prigožinem, oligarchou v médiích známým jako „Šéfkuchař Kremlu“ pro jeho časté angažování v cateringových akcích Kremlu a jeho blízké styky s prezidentem Putinem. Spojují ho s ní i uniklé e-mailové konverzace, které odkazují na jeho společnost Concord holding.

A těchto „trollích farem“ je po celém Rusku stále více. Podle Platona Mamatova, který jednu z takových „farem“ vedl, se placenému trollingu věnují tisíce lidí. Na své farmě, kterou spravoval v letech 2008 až 2013, zaměstnával studenty a mladé matky, kteří fungovali jako podpora pro místní autority ve spolupráci se stranou Jednotné Rusko. Kvůli politice, jakou jsou tyto farmy vedeny, je ale velmi těžké dohledat nějaká oficiální čísla.

Takovýchto příkladů je však mnohem více, jedna věc je tedy jasná. Rusko je baštou internetového trollingu, který ničí pravdivé informace na internetu. Jak ve světě, tak i na domácí půdě.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: spa

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

11:22 „Aby nám EU neuchvátili extrémisti.“ Nerudová prozradila, proč chce do Bruselu

Jednotná v rozmanitosti. Motto, které EU používá už od roku 2000. Je ale i po 24 letech jednota skál…