Tankodrom, ruská ruleta. To zaznívalo na adresu D1 z úst tří ministrů dopravy

10.05.2015 14:17

Hosty nedělních Otázek Václava Moravce České televize byli ministr dopravy Dan Ťok a jeho předchůdci ve funkci Zbyněk Stanjura (ODS) a Zdeněk Žák za Stranu práv občanů. Řešili nejen situaci na dálnici D1. Žák konstatoval, že modernizace dálnice lidem vůbec nic nepřinese. V kritice tím zdaleka neskončil. Ťok to jednoznačně odmítl, aby následně v debatě o zvýšení rychlosti na dálnicích zaútočil na Stanjuru. To je nefér, bránil se posléze politik ODS.

Tankodrom, ruská ruleta. To zaznívalo na adresu D1 z úst tří ministrů dopravy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák dostává mikroport

Stanjura na úvod poznamenal, že on jako ministr stál o to, aby se opravovalo více úseků najednou, ale v současné době se toho mnoho neděje. Proč se to neděje, se prý musíte zeptat Žáka a Ťoka.

V tu chvíli se důrazně ozval Žák. „Jestli si dobře vzpomínáte, tak já jsem byl velikým kritikem tohoto projektu, říkal jsem, že se do toho nemáme pouštět, dokud neexistuje alternativní dopravní tepna,“ zaznělo od Žáka. „Měli bychom také férově připomenout, že ta rekonstrukce D1 řidičům nic nepřinese. Když si zvolíte mezi tankodromem a standardní západní dálnicí, tak je jasné co si vyberete, ale my jsme nemuseli nechat tuto dopravní tepnu tak zchátrat,“ rozpálil se Žák.

Ťok však s tímto pohledem na dopravu v Česku nesouhlasil. D1 se podle jeho názoru prostě musí zmodernizovat, což se teď děje. Trval také na tom, že dálnice není ucpaná ani při modernizaci. "Pokud se tam jezdí spořádaně, a ne 150 kilometrů v hodině, jak navrhuje tady exministr Stanjura,“ dodal posměšně Ťok. „To ale od vás není fér,“ bránil se okamžitě šéf poslanců ODS.

Průzkum, který uveřejnila Česká televize, ukázal, že s rychlostí modernizace dálnice D1 je nespokojena většina občanů. Pokud však dojde na samotné úseky, které už rekonstrukcí prošly, respondenti jsou s jejich kvalitou spokojeni.

Ministr Ťok připomínal, že modernizaci české dálnice nelze pojímat jako závod s časem. Stanjura následně ministrovi vyčetl po boku s Žákem, že prioritou státu není dokončení severní spojnice Čech a Moravy. „Já to považuji za selhání Sobotkovy vlády,“ udeřil s tím, že premiér považuje za klíčové všechny dálnice a záleží jen na tom, v jakém kraji je pan premiér zrovna na návštěvě. Jednou označuje za prioritu D11, podruhé D3, možná proto, aby se zalíbil.

Žák Ťokovi vyčetl, že prostřednictvím modernizace D1 blokuje zásadní dopravní tepnu. A pokud už je provoz na dálnici omezen, je třeba zastavit kamiony, aby se dálnice uvolnila pro české občany, kteří modernizaci dálnice platí ze svých daní. Ťok Žákovi vyčetl, že jeho pohled je příliš idealistický. Ministerstvo se prý na zájmy řidičů ohlíží, ale nemá smysl je strašit, že jízda po dálnici připomíná ruskou ruletu. „To není pravda,“ prohlásil razantně ministr.

Spory o sto padesátku

Následně se hosté vrátili k tématu zvýšení rychlosti na dálnicích, které otevřel již šéf resortu dopravy v útoku na Stanjuru. Šéf resortu dal najevo, že se mu zvyšování rychlosti na některých úsecích dálnic nelíbí. Pokud zákon projde, dává Ťok najevo, že nebude hledat úseky, kde by se dalo jezdit 150. Zákon je ochoten podpořit i Stanjura, protože kromě zvýšení rychlosti obsahuje řadu potřebných věcí.

„Tady nám pánové předvedli pravý obsah slova švejkování,“ vložil se do debaty Žák.  „Drtivá většina řidičů jsou slušní řidiči a těm můžeme dovolit jezdit stopadesátkou. Na druhé straně se musíme zaměřit na vymýcení pirátů silnic,“ konstatoval. Místo toho ale hledáme cesty, jak komplikovat život právě slušným řidičům. V tomto se shodl se Stanjurou. Podle poslance ODS existují v Česku úseky dálnic, po nichž lze jezdit stopadesátkou, ale kupříkladu D1 by mezi ně nepatřila, neboť je třeba mít na paměti i intenzitu provozu.

Ministři za ANO si nepřevzali materiál o minách

V pořadu také došlo na téma vypsání tendru na výběr mýta, Ťok si posteskl, že je vše napjaté, ale snad se vše stihne. Jenže v tu chvíli se neudržel Zdeněk Žák. „Pan ministr mohl využít buď materiál ministra Stanjury, nebo materiál můj a mohl konat. Ani pan ministr Prachař, ani pan ministr Ťok si ale nepřevzali můj materiál o 39 minách, které je v resortu čekají,“ doporučil exministr.

Stanjura se ke kritice přidal, připomněl, že se na tendr ve věci mýta ptal premiéra Sobotky už v roce 2014 a předseda vlády uklidňoval, že situace bude vyřešena. Jsme o rok dál a vyřešeno není nic. Chyby podle Stanjury dělal především exministr Antonín Prachař. „Ministr Ťok dnes jeho kroky ruší jeden za druhým a já ho za to chválím,“ prohlásil Stanjura.

Žák toto téma uzavřel prohlášením, že ministrům schází pokora ve vztahu k práci, kterou odvedli jejich předchůdci. To následně vede k tomu, že se v řadě projektů začíná opakovaně od nuly, což rozhodně není dobře.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: mp

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Rvačka v Praze: Ničíte nám billboardy, Piráti, dává k soudu SPD. Ivan Bartoš není pozadu

17:35 Rvačka v Praze: Ničíte nám billboardy, Piráti, dává k soudu SPD. Ivan Bartoš není pozadu

Letní prázdniny sice ještě neskončily, ale předvolební kampaň před podzimními komunálními volbami bě…