Testuje se mýto pro osobní auta: Kdo jezdí hodně, zaplatí za kilometr méně

04.02.2014 20:49

Stát hledá cesty, jak získat více peněz na výstavbu dopravní infrastruktury. Jednu z cest představuje i zavedení dálničního mýta pro osobní vozy. Všichni řidiči už by neplatili stejné sumy za dálniční známky. Budoucí model by se mohl podobat tarifům mobilních operátorů. Nový systém má být spravedlivější, informuje o tom server iDnes.cz.

Testuje se mýto pro osobní auta: Kdo jezdí hodně, zaplatí za kilometr méně
Foto: Radek Kraus
Popisek: Dálnice D3
reklama

Mezi řidiči v Praze, Brně a Moravskoslezském kraji už je rozděleno na osm set zvláštních jednotek velikosti krabičky od sirek, které mapují, kolik kilometrů po dálnici řidiči projedou. Martin Hájek z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava, která se na projektu podílí, prozrazuje, že je třeba stanovit příslušné platební tarify, jak je známe například od mobilních operátorů.

„Hlavním cílem je totiž nastavení tarifů. Kdo jezdí hodně, platí za kilometr méně. Z výzkumu je nejdůležitější právě nastavení flexibilní tarifikace, aby se nevyřadily některé sociální skupiny," říká Hájek. Řidiči, kteří neprojedou na dálnici tolik kilometrů, zaplatí méně než za roční dálniční známku. Pokud bude systém optimálně nastaven, mohl by vést k určité regulaci dopravy, protože ve špičce by cesta po dálnici mohla být dražší než ve večerních hodinách. Podle Hájka představuje mýto i pro osobní vozy přijatelný finanční tok pro infrastrukturní projekty.

Česko má dnes přibližně 1200 kilometrů zpoplatněných dálnic a při zavedení mýta pro osobní vozy je možné využít již stávající systém, který monitoruje kamiony. V zahraničí je mýto pro osobní auta poměrně rozšířené. Ve Francii jsou řidiči na další vzdálenosti nuceni platit tolik, že se jim často vyplatí cestovat spíše rychlovlakem. Proti zavedení mýta pro osobní vozy v Česku není ani ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Potvrdil to v rozhovoru pro server Akuálně.cz, dodal ale, že by s takovým nápadem musela souhlasit celá vláda.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: mp

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Kroupa pod tlakem. „To by Hamáček musel být blázen,“ napadlo kolegu. A začal se ptát

18:38 Kroupa pod tlakem. „To by Hamáček musel být blázen,“ napadlo kolegu. A začal se ptát

Žurnalista Janek Kroupa si stojí za svojí verzí článku, dle kterého chtěl vyměnit ministr vnitra Jan…