Během Vánoc měl Daniel Vávra čas shlédnout několik filmů a došel k závěru, že mezi velkými filmovými klasikami se nenachází takřka žádné filmy natočené v posledních dvaceti letech.
Líbí se vám současné české filmy?Anketa
„Mezi klasikami, se nevyskytuje takřka nic nového z posledních 2Oti let. Důvod je zřejmý, většina nových filmů jsou naprosté sračky. Ať už se jedná o příšerné product placement komedie anebo depresivní psychologická existenciální sračko dramata o nesmrtelnosti chrousta a rozlitým mlíku. V čem je ale problém? Čím se ty dnešní věci odlišují. Kde dělají filmaři chybu?“ zeptal se.
A hned nabídl odpověď.
Filmy jako Pelíšky, Obecná škola nebo Kolja, jsou podle něj dlouhodobě divácky úspěšné především proto, že jsou to filmy ze života obyčejných lidí. Kupříkladu film Na samotě u lesu si tropí srandu z Pražáků. A to se podle Vávry lidem žijícím mimo hlavní město líbí. Populárními hrdiny těchto filmů jsou pak lidé pracující rukama.
„Když se podíváte na velkou část dnešní produkce, ať už se jedná o film či televizi, hrdinové jsou obvykle “Pražáci”. Blíže nespecifikovaní lidé, obvykle vyšší střední třída pracující někde v kanclu. Eventuelně to jsou nějaké nespecifikované figurky u kterých je jejich povolání a identita jen nálepka a jejich chování, názory a povaha s tím nijak nesouvisí. A když už někdo podnikne sondu mezi obyčejné lidi, obvykle nám ukáže, že lidé na vesnici jsou kruté, odporné, zlé, homofobní a depresivní zrůdy,“ postavil Vávra do kontrastu svůj pohled na filmy z posledních let.
Je přitom přesvědčen, že česká historie nabízí spoustu materiálu ke zpracování. Rok 1968, rok 1989, nebo sondy do života, jako je seriál Most či Okresní přebor.
„Chtěl bych vidět film o revoluci v roce 1989. Ale nikoliv o tom, jak to měli chartisti chudáci těžký a šla po nich StB, ale o dělníkovi z ČKD, o učitelce na základce, která najednou musí vykládat dětem opak toho co doposud, o komunistovi na okresním výboru KSČ. O policajtovi co mlátil lidi na Národní. Jenže tady zjevně nemáme nikoho, kdo by něco takového dokázal dát dohromady, nebo se nedej bože za nějakými těmi policajty vypravit a bavit se s nimi jak to tenkrát měli. A proto stojí dnešní filmy tak za hovno,“uzavřel Vávra.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp