Vladimír Špidla: Když jsem rok před volbami přebíral stranu po Zemanovi, měli jsme třináct procent. A pak jsme vyhráli se třiceti...

12.03.2017 21:16

Strana typu sociální demokracie nemůže lidi v podstatě podvádět nebo klamat. Ona musí vědět, co chce, a to pak může pronést pomocí chytlavých marketingových postupů, říká v rozhovoru, který poskytl České televizi, šéf premiérových poradců, bývalý předseda vlády Vladimír Špidla.

Vladimír Špidla: Když jsem rok před volbami přebíral stranu po Zemanovi, měli jsme třináct procent. A pak jsme vyhráli se třiceti...
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vladimír Špidla

Poukazuje na to, že sociální demokracie musí vědět, kam lidi vede. „Protože koncepce sociální demokracie vždy byla – a proto jsem v ní a proto si mě našla – že jí jde o emancipaci a kvalitu života lidí. Nejde jí primárně o moc. Není to žádná nekrofilní strana, je to biofilní strana, záleží jí na kvalitě života, to je cíl. A jestliže vám nezáleží tolik na moci jako absolutní hodnotě, nýbrž na politické moci jako nástroji, tak musíte vědět, kam chcete jít,“ uvedl Špidla.

Podle něj strana typu ČSSD nemůže být bez programu. „Jak obratně potom dokáže vést volební kampaň a využít těch nástrojů, které se v ní používají, to je jiná věc. A neříkám, že jsme v každém okamžiku byli v politickém marketingu ti nejlepší,“ přiznal.

Celý text je ZDE.

A proč se to sociální demokraté ještě nenaučili? Ve vrcholné politice jsou už dost dlouho... „Protože to je prostě těžké. To je jedna věc. A druhá věc je, že politika je desetiboj, a když znáte desetibojaře, tak víte dobře, že některé disciplíny mají vynikající, třeba ta naše programovost, a některé zase tak dobré nemají, to je ten marketing. A teprve souhra všech těch disciplín hraje roli. Takže sociální demokracie má v marketingu nepochybně ještě mnoho co dohánět a musí se nad tím zamyslet, ale druhá věc je, že byly momenty, kdy jsme marketingově nebyli neúspěšní. Takže to není tak, že bychom toho nikdy nedosáhli, ale máme období, kdy to jde lépe, a období, kdy to jde hůř,“ vysvětlil Špidla.

Co se týká programu a idejí, v poslední době se rozebíral určitý rozpor v tom, že ČSSD chce přitáhnout i mladé a liberální voliče, ale ti jsou pak zklamaní například dopisem čtyř ústavních činitelů Číně kvůli dalajlámovi. „Sociální demokracie je v klasickém pojetí strana, která chce demokratickým způsobem získat politickou moc, aby mohla uskutečnit své programové představy. To znamená, že musí získat většinu a většiny nikdy nejsou úzká specializace. My v podstatě nemůžeme pustit ze zřetele jakoukoliv skupinu voličů. Když bych to měl definovat, tak pro nás jsou to sociálně biofilně zaměření lidé. Takže ten klasický sociálnědemokratický elektorát, ale nepochybně i levicoví liberálové, nepochybně část zeleného hnutí, nepochybně levicoví křesťané,“ uvedl Špidla.

Sociální demokraté nyní ztrácejí na hnutí ANO deset či více procent. Je v silách sociální demokracie tento rozdíl dohnat? „Je to možné. Když si vezmete, v okamžiku, kdy já jsem přebíral stranu, tak jsme měli nějakých třináct procent, pokud se nepletu, a pak jsme měli třicet a půl, vyhráli jsme jednoznačně volby proti Václavu Klausovi. Druhý, kdo byl za námi, tedy ODS, měla odstup nějakých šest procent,“ podotkl Špidla.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…