Kino Pilotů se nachází v oblasti Prahy, která je mnohými označována jako tzv. hipsterská. Noční život a kulturní často intelektuálně laděné dění se zde koncentruje v okolí Krymské ulice, které její současný charakter vtiskl kavárník Ondřej Kobza se svým podnikem Café v lese. Do Krymské se tak již několik let za nočním životem sjíždějí hipsteři (vyznavač nekonformního životního stylu, vlastník technologie od firmy Apple, vyžívající se v netradičním módním odění, trend, který k nám přišel za Západu, pozn. redakce) z celé Prahy.
A právě do této oblasti v úterý večer zavítali fanoušci dokumentaristy Víta Klusáka, aby viděli jeho poslední počin Svět podle Daliborka na vlastní oči a zároveň se za přítomnosti režiséra zúčastnili i následné diskuse.
Zájem byl enormní a již dvacet minut před zahájením promítání se na vstupenky (zdůrazňuji, že pouze do přístěnku, na přistavenou židličku) stál pořadník. Důvodem obrovského zájmu o projekci byla, jak zmínil na kase prodavač vstupenek, právě přítomnost mezi některými kruhy velmi populárního dokumentaristy Víta Klusáka.
Režisér Vít Klusák vysvětluje svůj snímek Svět podle Daliborka na filmovém festivalu v Karlových Varech:
Několik zájemců, kteří si po příchodu vylosovali čísla kolem 150, mělo štěstí a do sálu bylo vpuštěno. „Není to žádné velké pohodlí,“ upozornil je prodejce lístků s důrazem na to, že budou muset sedět na plastové židličce. „Neodradili jste mě,“ odpověděl mu alternativní mladík kolem dvaceti let věku. „Takže na nás už se nedostane,“ ozvala se dotčená čtveřice dívek, které přišly jen kvůli Klusákovu filmu. „To jsme to vymňoukly,“ dodaly, než přišla jejich pánská entourage. „To víte. Máme tady tu diskusi. Bude tu pan Klusák,“ oznámil prodejce lístků soucitně. Klusákova přítomnost dívky podle jejich slov nicméně neohromila. „Ten film dáváme běžně. Dnes musíte ale na něco jiného. Třeba na Dunkerk,“ uvedl.
Vít Klusák natočil portrét „něžného neonacisty“:
Snímek Víta Klusáka Svět podle Daliborka letos zabodoval na karlovarském festivalu, kdy si vysloužil tzv. standing ovation (ovace ve stoje). Film ale nicméně provází i jistá kontroverze týkající se autenticity díla. Proti ní se ohradili zejména hlavní protagonista snímku Dalibor Krupička a jeho matka Věra Krupičková, kteří svorně tvrdí, že velká část scén ve snímku je sehraná. Režisér Klusák si ale na tom, že je film dokumentem, trvá a obhajuje se tím, že zdramatizovaná rekonstrukce určitých scén je běžnou součástí dokumentární práce.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jonáš Kříž