Pokud cestujícímu kvůli zpoždění vlaku ujede poslední spoj, měl by se o něj dopravce postarat, tedy i zaplatit mu taxi. Tuto službu poskytují ČD od roku 2010.
Někdy je možné zastavit vlak
Cestující by měl podle železničářů vždy podobnou situaci řešit nejdřív s průvodčím, výpravčím nebo operátory call centra Českých drah. Ti o problému informují dispečera provozu, který rozhodne, zda není jiná možnost, jak pasažéra dostat do cíle.
"Dispečer vyhodnotí, jestli je ještě možné třeba zastavit jiný vlak nebo odkázat pasažéra na autobus. Pokud to nejde, udělí souhlas s objednáním taxíku," řekl České televizi šéf dispečerů Lukáš Zástěra s tím, že pasažér dostane od dopravce speciální kombinaci čísel, kterou se později při žádosti o proplacení prokáže.
Za rok 2011 dráhy souhlasily s vypravením 157 vozidel taxislužby. Nešlo přitom o krátké jízdy. "Dá-li se to zprůměrovat, tak jde zhruba o náklady ve výši šesti set korun na jednu cestu, můžeme tedy nejčastěji hovořit o jízdách zhruba dvacet kilometrů dlouhých," vypočítává mluvčí podniku Radek Joklík.
autor: joh