Zemanův kanál? Expert zmínil Švejka a blázinec

12.08.2019 10:21

Kanál Dunaj-Odra-Labe je velmi oblíbenou myšlenkou prezidenta Miloše Zemana. Lidové noviny však nyní píšou o tom, jak tento nápad cupují mnozí experti.

Zemanův kanál? Expert zmínil Švejka a blázinec
Foto: Hanka Brožková - KPR
Popisek: Prezident Miloš Zeman

Odborníkům se totiž nelíbí počínání autorů studie proveditelnosti kanálu. Vyčítají mu hlavně podceněnou dobu výstavby, nadsazenou průměrnou přepravní vzdálenost i zcela přestřelený objem přepravy, stejně jako finanční efekty. Materiál přitom vyšel na 27 milionů korun.

Například investiční odborník Jiří Suk poukazuje na to, že autoři studie předpokládají, že v Odře je skryto několik Rýnů. „Tím se přibližují k profesorovi, kterého Švejk potkal roku 1914 v blázinci a jenž tvrdil, že uvnitř zeměkoule je ještě jedna, mnohem větší než ta vrchní,“ uvedl Suk. Další odborníci pak poukazují na to, že ve studii chybí posouzení vlivu na životní prostředí. Josef Seják z komise pro životní prostředí Akademie věd například ukazuje na společenskou ztrátovost kanálu. 

Kdo se však studie zastává, je například úředník Ministerstva dopravy Luděk Sosna. Jako ředitel odboru strategie resortu tvrdí, že ekonomické zhodnocení je připraveno správně. „Nemyslím si, že jsme započítali nějaký efekt špatně nebo nad rámec toho, co by nám metodika umožňovala,“ podotkl. 

Senát by měl podle svého výboru pro územní rozvoj a životní prostředí vyzvat vládu k tomu, aby si ke studii proveditelnosti kanálu Dunaj-Odra-Labe nechala vypracovat oponenturu zahraničními experty. Záměr vybudovat vodní koridor by také měla projednat s dotčenými obcemi. Návrh výboru by Senát mohl projednat v srpnu. Ministerstvo dopravy chce projekt předložit vládě na podzim.

Horní komora Parlamentu by podle výboru měla kabinet požádat, aby „rozhodnutí vlády o navrhované přípravě extrémně náročné investice z veřejných zdrojů s očekávanou evropskou dotací předcházela řádná oponentura výsledků studie provedená nestrannými zahraničními experty“.

Možnost oponentury připustil na červnovém veřejném slyšení i ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy Luděk Sosna. „O nějaké oponentuře se bavit můžeme, to bude o interní diskusi,“ uvedl. Odmítl ale výtky, že studie o 3500 stranách přeceňuje přínosy koridoru. Projekt chce před předložením vládě projednat se všemi zainteresovanými resorty.

Kritici studie poukazovali na to, že autoři studie prý některé přínosy započítali dvakrát a účelově zneužili metody hodnocení dopadů na životní prostředí. Škody na ekosystémech mohou přesáhnout 100 miliard korun, uvedl například Josef Seják z komise pro životní prostředí Akademie věd.

Komise Ministerstva dopravy nedávno navrhla dále pokračovat v přípravách vodního kanálu jen mezi Dunajem a Odrou, protože labská větev se jeví jako riziková. Výstavba by podle studie stála přes 585 miliard korun, z toho labská větev více než 300 miliard korun.

Projekt, který dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil by lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Do války nepůjdu, ať si tam jde Putin. Hlášení z Kavkazu. Po Rusech prý chudoba

12:50 Do války nepůjdu, ať si tam jde Putin. Hlášení z Kavkazu. Po Rusech prý chudoba

„Jedu se setkat s mamkou. Už jsme se léta neviděli. Jsme z Doněcka a já nechci bojovat za Putina. Už…