Aliance pro otevřené vzdělávání vyzývá české europoslance, aby zabránili přijetí směrnice s negativním dopadem na vzdělávání

14.03.2017 13:36

Aliance pro otevřené vzdělávání se připojuje k výzvě více než tří desítek organizací z dvanácti zemí ke svým národním zástupcům v Evropském parlamentu, aby podpořili změny v navrhované směrnici k autorskému právu na jednotném digitálním trhu.

Aliance pro otevřené vzdělávání vyzývá české europoslance, aby zabránili přijetí směrnice s negativním dopadem na vzdělávání
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Prázdná učebna

Ta mimo jiné považuje za vzdělání pouze výuku v tradiční kamenné škole, což komplikuje vzdělávání dospělých a opomíjí celou škálu institucí neformálního vzdělávání, jako jsou muzea, knihovny apod.

Asociace evropských univerzit, Mezinárodní federace knihovnických asociací, Asociace evropských výzkumných knihoven či Evropská asociace vzdělavatelů v historii se připojily ke společné výzvě evropským poslancům. Ve svém otevřeném dopise upozorňují na tři závažné nedostatky, které navrhovaná Směrnice Evropského parlamentu o autorském právu na jednotném digitálním trhu obsahuje:

  1. Směrnice počítá s možností místo výjimky v autorském právu pro vzdělávací účely využívat placené licence. Některým školám a dalším vzdělávacím institucím tak může být znemožněn přístup ke vzdělávacím zdrojům.
  2. Výjimka se vztahuje pouze na vzdělávací instituce (školy) a opomíjí, že se děti i dospělí vzdělávají prostřednictvím organizací neformálního vzdělávání (knihovny, muzea atd.). Výjimku by proto nešlo uplatnit pro celoživotní vzdělávání, které je v rychle se měnící společnosti velmi důležité.
  3. Směrnice rozlišuje vzdělávání v on-line a off-line prostředí, přičemž děti i dospělí se vzdělávají jak prostřednictvím internetu, tak i ve školách, kurzech atd.

“Navrhovaná směrnice nerespektuje skutečnost, že se lidé budou v důsledku postupující robotizace a automatizace muset cyklicky vzdělávat během života, a to nejen do svých dvaceti let a už vůbec ne pouze ve škole či jiné instituci. Tato směrnice nerespektuje vzdělávací potřeby pro moderní Průmysl 4.0.,” vysvětluje důvody koordinátorka projektu Otevřeného vzdělávání v organizaci EDUin Tamara Kováčová, proč se Aliance pro otevřené vzdělávání k výzvě připojila.

Zde otevřený dopis v anglickém jazyce, zde v českém jazyce.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Operátoři

Pane senátore, dobrý den, myslíte, že je šance, že se někdy dočkáme slibovaného čtvrtého operátora a tím i levnějších cen? Kdo je odpovědný za to, že tu nemáme čtvrtého operátora? Někde jsem četl, že tu být nemůže, což nechápu. Žijeme přeci ve svobodné a tržní ekonomice nebo ne? Nevím, zda mi dokáže...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ladislav Jakl: Divé činy v pozadí divočiny

9:39 Ladislav Jakl: Divé činy v pozadí divočiny

Až pojedu zítra (3. května) od Mariánských lázní směrem na Cheb, budu se dívat doprava. Což se na to…