Aktuální údaje přinesl výzkum realizovaný na sklonku loňského roku, který sledoval zastoupení žen a mužů i další aspekty školství v zemích Visegrádské čtyřky v letech 2003 – 2014. Za Českou republiku se na něm podílela nezisková organizace Fórum 50 %, která celý projekt i koordinovala.
Na úrovni mateřských škol muže – učitele nenalezneme prakticky vůbec. V České republice nepatrně vzrostl jejich podíl ve sledovaném období z 0,1 % na 0,5 %. Ačkoli ani jinde v Evropské unii není podíl mužských vyučujících na této úrovni závratný (5 %), země V4 zůstávají i pod tímto mizivým průměrem.
Na základních školách mužů působí více, i zde však ženy tvoří drtivou většinu – 74 % všech vyučujících. „Je to velká škoda a chyba našeho školství, na kterou doplácí jak studující, tak sami vyučující. Více učitelů – mužů má pozitivní vliv na vzdělávání dětí. Výrazná feminizace určité profese zároveň snižuje její prestiž i platy,“ upozorňuje expertka na genderové aspekty školství, doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV