Ivo Fencl: Tváří v tvář beztvarosti v létě 2019

28.06.2019 13:39

Řada lidí jako by dnes nevěděla, na čí stranu se přidat. Ale postavme jejich tápání jinak. Co když politické strany nenápadně zanikly, i když je nadále deklarován opak? Nepřevažují snad osobnosti a různá sdružení okolo nich? Nerozhodují se voliči na základě těchto osobností?

Ivo Fencl: Tváří v tvář beztvarosti v létě 2019
Foto: Hans Štembera
Popisek: Volič u volební urny, ilustrační foto

Politická scéna jako by ztrácela tvar a jde o paralelu k témuž uměleckému problému. Schválně si občas místo takzvaných politiků vyslechněte pár teoretiků výtvarného umění. Možná dost překvapeně seznáte, že ti na „to kápli“. Fenomén beztvarosti znají a konkrétně badatel Tomáš Jirsa (*1983) zabrousil v knize Tváří v tvář beztvarosti v čase i zpět. Fenomén beztvarosti, dokládá, prostředkovaly už literatury 19. a 20. století. Taky dílem Edgara Allana Poea, N. V. Gogola, Oscara Wilda, Richarda Weinera, Bruno Schultze, Vladimira Nabokova, ale i Ionescovým.

Jirsa tu rezervuje ústřední roli spíš již zesnulým osobnostem a „intermediálním“ figurám. V prvním oddíle knihy se věnuje obličejům bez tváře, v druhém prostě tapetám, ve třetím židlím. A jako už dřív vytvořil vynikající Fyziognomii psaní (2012), které vnímá ve vztahu k výtvarnému umění, zde opět nachází nečekaná spojení.

Ale i záhady. Proč Weiner svá díla instinktivně produkoval (a viz jeho pozoruhodná povídka Smazaný obličej) a badatelé to dnes analyzují metodami, kterým by on sám nerozuměl? A jak by také mohl chápat? Ta kanonáda interpretací by zdevastovala jeho přirozený instinkt.

Neubráníme se pocitu, že se podobná zkoumání blíží beztvarému samoúčelu, a jako příklad dám pouhé tituly kapitol Jirsovy knihy: Fingovaný krach a maskovaná virtuozita, Kamuflovaná retrospekce, Hlučná afektivita tichého psaní.

To by ovšem nebylo nejhorší a věda byla kodifikována, takže vědci, a to i ti literární, se jí obírají. Jirsa ale není Jiří Pechar (například), takže si k analýze vybral brakový román Fantom Opery, který byl kdysi a původně zveřejňován na pokračování v pařížské revue Le Gaulois (1909-1910). Literární věda jej někdy řadí až kamsi k o sto let staršímu žánru gotického románu a podle Jirsy literární řeč „soustavně zadrhává“ ve snaze uchopit Fantomovu podobu. Připomíná řeč vyslýchaného, který nechce za žádnou cenu mluvit.

Jirsa dále srovná Fantoma s Poeovou Maskou rudé smrti, ale bohužel ignoruje, že Fantoma po většinou času sledujeme v masce a jeho obličej fakticky neuvidíme nikdy. Analogie k textu daleko pozdější povídky Richarda Weinera sedí ještě méně.

Zvláštnější a případnější už je motiv vzpomínky na Fantoma, která se až atmosféricky vrací a traumatizuje. Jde o repetitivní vzorec, který úspěšně zastře, že na konkrétní a reálná setkání s netvorem vlastně nedochází. Podobný vzorec je bohužel i traumatem a fintou současné politické praxe. Skutečného politika neznáme. Zato víme o fámách, o vyvrácení fám a zase i nových fámách. Anebo naopak. Máme pocit, že nám řekli z podia pravdu. Ta je zdrcena, potřena, rozmetána. Ale vlastně si to neumíme ověřit.

„Jazyk se přibližuje k hrůzu budícímu maskovanému reliéfu hlavy zejména hromaděním synonym a repeticí,“ pokračuje badatel Jirsa a náhle připomene, že Fantom Opera má podobu syfilitika bez nosu. Až na to, že pod maskou. To, že je fakticky syfilitik, už přitom tak formuloval kulturní historik Sander Gilman. A Gaston Leroux?

Byl novinář v pravém slova smyslu. Senzacechtivý, nadšený, ohromený, pracovitý a místy taky podvodný, když to bylo třeba. Svého „operního netvora“ vytvořil jako náhodou právě v momentě, kdy byla celá Západní Evropa uhranuta rozvojem plastické chirurgie, a Jirsa cituje i historiky budovy Opery. Hle, již Cormak Newark interpretoval její bizarní podzemí co bludnou „metaforu narušeného hudebního prožitku“. Taky politika soustředění na ucelený hudební prožitek zapovídá a místo toho vidíme její škrabošky. Je to divadlo, ale ne krásný koncert.

Jazyk výplodu Gastona Lerouxe produkuje pak snad až příliš AFEKTIVNÍ typ netvora a melodramatu se nepochybně blíží výkřik muže, který Fantomovi strhl masku. Zní: „Ó, hrůza!... Hrůza!... Hrůza!...“ Nic víc. Je to poezie, ale kdybychom strhli masku mnohému z politiků, nebyla by to poezie. Byla by to právě hrůza.

Je ovšem těžké chápat, proč se právě u Fantoma Opery vlastně hovoří o vizuální, ba akustické beztvarosti.

Démonův raněný obličej má přece navzdory ohyzdnosti jednoznačné kontury. Navíc je démon umělec, vždyť zkomponoval skladbu Don Juan triumfující. Fantom je nešťastný, lidský a spíše jen Tomáš Jirsa až zoufale pátrá po jakémsi jeho „návratu k antropologickému řádu“. Ten se koná, ale opravdu jen skrze marnou zamilovanost do herečky.

Jirsovo srovnání masky tohoto monstra s maskami řeckého divadla je však k ničemu, protože řecké masky sice byly současně obličeji hrdinů her, ale nikde v textu Gastona Lerouxe nenajdu oporu pro Jirsovo tvrzení, že by snad stržení Fantomovy masky znamenalo sloupnutí jeho tváře. Ani politikova pravá tvář se nedá oloupat a vylepšit. Zato jeho maska, ano, toť Fantom Opery. Ale jen málokterý politik si to uvědomil, když navštěvoval tento „doktorem Janečkem“ bombasticky uváděný muzikál muzikálů.

( K úvaze posloužila aktuální kniha Tomáše Jirsy „Tváří v tvář beztvarosti. Afektivní a vizuální figury v moderní literatuře“. )

Odpovědný redaktor Josef Šebek. Jako 34. svazek ediční řady Teoretická knihovna vedené Jiřím Trávníčkem vydalo vydavatelství Host. Brno 2016. 364 stran

Ivo Fencl

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

20:57 Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

Vyjádření experta Trikolory k útokům na kritiky války.