Tak nám falšovali emisní testy naftových motorů renomovaného německého výrobce. Auta už jsou zkrátka dostatečně „smart“, aby rozeznala dílnu od silnice. Tam čmudí málo a onde mnohem více. Směšné na tom je, že hnízdečkem zločinu se stalo právě Německo, země verbálně velice ekologická, neřkuli ekologizující (od slova politizující). Pravda, Jeremy Clarkson dávno říká, že „nafta je palivo ďáblovo“, ale takto přímočaře to jistě nemyslel, ostatně vozidla koncernu „Lidový vůz“ v jeho pořadu měla vždycky spíš dobrou pozici. Clarksona – jak motoristická veřejnost ví – nedávno vyhodili, avšak neříkali nic o tom, že by tak BBC učinila ausgerechnet kvůli jeho dieselhatred.
Naše milované diesely ukázaly se býti ošklivými nečistokrevnými obludami, kterým padělali rodokmeny. Ne v BBC, ale ve Volkswagenu, kde lze podvody předběžně považovat za prokázané. I když hříšníků jistě bude víc. Řeči jdou dokonce o cíleně falšované spotřebě televizorů. Kdo jednou zkusí, už jináč nechce, a tak bych se vůbec nedivil, pokud by k nějakému druhu „úpravy“ určitých parametrů – více či méně důležitých pro zákaznické rozhodování o koupi – docházelo u kdejakého spotřebiče, vybaveného vhodnými senzory a zároveň computerovou „chytrostí“. A které stroječky to dneska nejsou, že, vždyť počítače řídí všechno.
Uvidíme, kam až tahle aféra zajde, avšak americké soudy jsou známé svou nekompromisností a ovšem tamní výrobci dopravních prostředků jistě rovněž budou trvat na přísnosti všech zúčastněných orgánů. Jde jim docela přímočaře o prodeje, obraty, peníze a zisky. Osobní vozy Made in USA jezdí převážně na „čistý“ benzín a nikoli špinavou naftu ďáblovu, leč právě Němci chystali pro tento lákavý trh výrazné prosazení dieselové technologie. Marketing byl drahý. Podvod bude ještě o mnoho dražší, podle zámořských zákonů se od lhářů dá vysoudit značné jmění, je-li člověk ochoten investovat peníze do právníků. A zdroje – troufnul bych si hádat – budou, budou.
Že naftové motory smrdí, kouří a nikdy tomu nebude jinak, vědí orientovaní čtenáři odborného tisku již nějaký čas. Drobné částice, dávno nesoucí strašidelnou nálepku „karcinogenní“ jsou prostě neodstranitelné. Pokud chcete spaliny vyčistit jak nejlépe to jde, budete s sebou muset vozit bednu, obsahující mimo jiné nádržku s močovinou. Na vtipné poznámky, že nádržku s močovinou s sebou vozíte odjakživa, odmítám reagovat, Švejku. Močobedna není žádným problémem u autobusu, náklaďáku nebo lokomotivy, místa tam bývá dost, a na celkové ceně stroje ji také téměř nepoznáte. Jen… jen jestli tu skutečně nevidíme zánik dieselových osobních auťáků v přímém přenosu…
Svědky poněkud potěmkinovských scének budeme brzy u nás, v České republice. Hned po první návštěvě servisu mívá vymontován prachový filtr (byť starý, méně účinný) kdejaký osobáček, jen aby auto získalo „živost a dynamiku“. Kouřících krasavců s čerstvými nálepkami STK je všude vidět, a hlavně cítit, spousta. Tváříme se, že o tom nic nevíme, včetně tej naší policie, paní Müllerová. Nyní všechna tato vozidla projdou bez problémů kontrolou, schopen odveden, kdepak superarbitrován. Za blba by byl prohlášen ten, kdo by do toho v ČR příliš šťoural. V lifestylových časopisech studujeme nesmyslné návody, co všechno má člověk jíst-nejíst-dýchat-nedýchat, aby zůstal co nejzdravější, ale prokázaná rakovinotvornost naftových výfukových plynů nás příliš nebere. Bude však brát kontrolní orgány v jiných státech, i ty totiž budou muset napravit svoji silně pošramocenou pověst, zejména v Německu. Což by nakonec mohlo znamenat opravdový ústup ze slávy pro nešťastné vynálezy Rudolfa Diesela, které asi brzy čeká nějaké to definitivní prohlášení nějaké té komise, byť asi ne vojenské a lékařské.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV