Jiří Hrebenar: Registr přestupků bude pouhým fetišem bez výsledků

29.12.2011 14:50

Registr přestupků má pomoci řešit problematiku páchání přestupků. Na jedné straně Ministerstvo spravedlnosti hovoří o odlehčení vězeňské služby, hovoří o ulevení administrativní náročnosti soudům a rázem tady máme nový zákon.

Jiří Hrebenar: Registr přestupků bude pouhým fetišem bez výsledků
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jiří Pospíšil měl například v blízké době jmenovat pražského Vrchního zástupce

Takový další fetiš, který má řešit tzv. nepřizpůsobivé. Stačí si poslechnout odborníky na právo, stačí se zamyslet nad skutečným, nikoli ideologickým pohledem.

Samozřejmě je správné, pokud pachatelé opakovaných přestupků budou za své přestupky potrestáni. To je bezpochyby pravda pravdoucí. Ale opravdu nový registr a následná změna trestního zákoníku způsobí potrestání viníků přestupků? Přestupky se zabývají městské úřady. Ty mají na jejich vyřešení jeden rok. Po uplynutí této doby nelze viníka za daný přestupek potrestat. Dnes mají městské úřady spoustu práce s administrací přestupků. Velmi často úředníci nestihnou projednat přestupková jednání občanů. Agenda narůstá a narůstá, zbývá méně a méně času na řešení všech případů.

Máme tu tedy nové zákony, které říkají třikrát a dost. Třikrát máš přestupek a jdeš sedět nebo dostaneš alternativní trest. Z občanského, neboli laického pohledu je to docela sympatická záležitost. Konečně se zamete s lidmi chovajícími se v rozporu s dobrými mravy. Televize a média tak vesele lidem oznamují chytrost zákonů. Najednou hovoří o pohádkovém řešení, které tady mělo být dávno a dávno v minulosti. Jenže ve skutečnosti je vše trošičku jinak.

Soudy dostanou najednou řadu nových a novějších kauz. Budou zahaleny další administrativou. Zákon tady máme, ale například vůbec v tomto zákoně není řešena finanční otázka vyššího zatížení soudů. Kdo tyto další náklady soudů bude hradit? Mají se snad projednávání přestupků hradit z běžného provozu soudů? Soudcovské unii se takové řešení absolutně nelíbí. Vytvoří se nové trestné činy, soudy budou projednávat a odsuzovat. Náklady na celou novou legislativu budou neúměrně vysoké. Stát místo ulevování soudní mašinérii naopak soudům ještě přitíží. Kde jsou ta optimistická slova ministra spravedlnosti nad občanským zákoníkem? Tehdy se hovořilo například u zvýšených soudních poplatcích o ulevení soudům. Administrativa soudů by tedy měla být podstatně menší. Ve skutenčosti nové vládní záměry nad přestupky budou znamenat vyšší papírování, vyšší administrativní zatížení soudů.

Spolu s vyšším administrativním zatížením soudů bude docházet také k pozdnímu řešení případů. Nezpůsobí tak nová verze zákonů naopak větší chaos než zdárný výsledek? Argumentuje se nepřizpůsobivými občany. Najednou pokud takový občan udělá opakovaně přestupky půjde před soud. Mimochodem právě ti nepřizpůsobiví se podle médií nacházejí na severu Čech. Severočeské soudy jsou pověstné svou laxností a naprostou neschopností. Jasně, najednou jim dáme nové úkoly, nová rozhodnutí o postižení viníků. Snad jen největší snílek si bude myslet, že najednou soudy neřešící vraždy a hospodářské trestné činy, se budou zabývat přednostně řešením přestupků.

Vláda se snaží alibisticky vyvolat dojem, že se snaží s přestupky cokoli dělat. Roční doba na vyřízení přestupků stále zůstává. Úřadům nikdo neuleví, naopak i těm přitíží při případném řešení alternativních trestů. Podle nového zákona je možné pokutovat pachatele přestupů. Opět si myslím, že se jedná o čirý populismus. Úřady mohou takovému viníkovi přeci zabavic sociální dávky. Opět se tu zapomíná na zabavitelné minimum, které určuje kolik při zbavování finanční částky má viníkovi zůstat. Mnohdy tak uživatelé sociálních dávek nemohou být sankcionováni. Prostě ani po novém zákoně nebudou postižitelnými.

Stejně tak vězeňský systém. Dnes je vězeňství v České republice ve velmi velkých nesnázích. Je více vězňů než prostoru v nápravných zaříeních. Do přeplněných míst dáme více vězňů. Spolu s tím stoupají také náklady vězeňské službě. Stát se bude snažit veškeré rozsudky přenášet do alternativních trestů. Takže opět se zvýěí náklady na správu alternativních trestů. Je možné v takové míře uspokojit administraci alternativních trestů?

Problém je v tom, že stát vydá zákon, ale už se nezabývá s úhradou vyšších nákladů na administraci nových úkolů a nařízení. Vše má více vyhovovat obecnímu pohledu laiků. Obávám se, že řešení formou registrů přestupků bude pouhou novodobou  třicetimilionovou statistikou bez náplně.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

Sexuální násilí

Jak se v praxi bude dokazovat, jestli byl k souloži udělen souhlas či nikoliv? Nemám nic proti tomu, že jste změnili zákon, ale k čemu to v praxi bude? Co když jedna si budou strany v tom, zda byl udělen souhlas či nikoliv protiřečit?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Žák: Problémy Ústeckého kraje mi nejsou a ani nemohou být lhostejné

10:49 Zdeněk Žák: Problémy Ústeckého kraje mi nejsou a ani nemohou být lhostejné

Jsou totiž stejně jako kdekoliv jinde v naší vlasti výhradně důsledkem nekompetentní správy věcí veř…