Jiří Mravec: Perun nesplnil podmínky tendru. Přesto pokračuje dál

30.07.2019 13:51

Těžký, pomalý, velký. Tak bylo hodnoceno bojové vozidlo Perun u kontrolních zkoušek Vojenského technického ústavu. I přes řadu chyb ale nebylo z tendru vyřazeno a postupuje o stupeň výš k vojskovým zkouškám.

Jiří Mravec: Perun nesplnil podmínky tendru. Přesto pokračuje dál
Foto: repro/armsvos.cz
Popisek: Obrněné vozidlo Perun

Měla to být vlajková loď elitní 601.skupiny speciálních sil Armády ČR. Ta vyhlásila tendr, do něhož se přihlásil jediný uchazeč - přeloučská fima SVOS, dnešní výrobce Perunu. Otevřené bojové vozidlo s pohonem všech kol v hodnotě 94 milionů korun ovšem nesplňuje všechny požadované parametry.

Pomalý, těžký, nadrozměrný

Inspektoři z Vojenského ústavu při zkouškách zjistili nedostatky v šířce rozvoru a rozchodu kol. Vozidlo dále nedokázalo splnit ani jednu z rychlostí stanovenou smlouvou. Maximální požadovaná rychlost měla být nejméně 110km/h, Perun ovšem dokázal zrychlit jen na 105km/h. Naopak předepsaná minimální rychlost byla překročena o 2,5 km/h na naměřených 5,5 km/h.
Největším překvapením je ale hmotnost vozidla, které i s výzbrojí činí téměř 14 tun, což už je v kategorii lehkého obrněnce. To ale zcela odporuje základní podmínce tendru, která stanovila, aby stroj vážil maximálně 12 tun.
Z 51 stanovených podmínek Perun selhal nejméně ve třech hodnocených kritériích.

Nestandardní komise

To, že komise pustila nevyhovující vůz dál vzbuzuje pochybnosti. Zcela zarážející je pak podle mého nazoru složení rozhodovacího orgánu. Ministerstvo jako zadavatel tendru nemělo v komisi jediného zástupce, naopak výrobce Perunu dokonce čtyři komisaře.Není divu, že 9 z 13 členů komise pak vozidlo pustilo dál.

To bylo překvapením nejen pro odborníky. Ti totiž už po vypsání tendru tvrdili, že „požadavky ministerstva jsou fyzikálně neproveditelné“. Což se koneckonců potvrdilo zejména u hmotnosti, kdy limit 12 tun byl pro ostatní uchazeče nesplnitelnou překážkou. Správně usoudili, že požadavky armády na balistickou ochranu nejdou splnit a kvůli hmotnostnimu limitu do tendru nakonec nevstoupili.

Co dál?

Ačkoliv uvedení vozidla na trh provázely oslavné články, může se podle mne nakonec ukázat, že celý projekt skončí blamáží. SVOS Přelouč  se jako jediný přihlásil do soutěže, ačkoliv věděl, že Perun 12 tunového limitu není schopen dosáhnout. Tím znevýhodnil ostatní zájemce a jeho vítězství v tendru není až tak čisté.

Za normálních okolností by mělo ministerstvo odstoupit od smlouvy, jak už to udělalo v minulosti například u bojových vozidel Pandur. Naděje, že Perun splní požadovaná kritéria se  blíží nule.
„Vozidla zatím nesplňují všechny parametry dané smlouvou z března 2017. Náčelník generálního štábu rozhodl o prodloužení termínu vojskových zkoušek do června 2019,“ řekl mimo jiné  tiskový mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Podle signálů z ministerstva se ale zdá, že ve vojskových zkouškách už nezbylo než konstatovat holý fakt: Perun nevyhovuje.

Myslim si,ze neúspěchu s vozidlem Vega je Perun dalším příkladem příliš ambiciózního projektu, který nesplnil to, co si výrobce, byť v dobré víře, vysnil.

SVOS Přelouč dlouhodobě vydělává na pancéřování vozidel jiných výrobců. Snaha stát se výrobcem vozidel se mu ale dle všeho podle mého nazoru nedaří.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

bezpečnost EU

Z čeho jste nabyl dojmu, že EU zvládá řešit otázku bezpečnosti? Máte pocit, že si dokázala dobře poradit s migrační krizí, a že je připravena na tu další?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – díl 353. Jak ulovit štiku dlouhou jako stehno antické bohyně

16:59 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – díl 353. Jak ulovit štiku dlouhou jako stehno antické bohyně

Petr Žantovský ve svém pravidelném „Jak jsem potkal knihy“ tentokrát vybral pro májové čtení báseň o…